De weg, waarover al decennia wordt gepraat, moet de deelstaat een snellere verbinding geven met Rijnland-Palts en het Saarland. Er is in Noordrijn-Westfalen groot verzet van de milieubeweging tegen de aanleg van het nog ontbrekende weggedeelte.

Dat voert van Noordrijn-Westfalen naar de grens met Rijnland-Palts, door een volgens natuurbeschermers kwetsbaar natuurgebied. Aan Rijnlandse kant lijkt de voltooiing van de autosnelweg wel rond: er kan met ingang van 2021 met de aanleg worden begonnen.

Tunnel

NRW wil op zijn grondgebied onder meer een tunnel aanleggen, maar zegt de bouw daarvan aan nieuwe procedures te willen onderwerpen. Hoelang die gaan duren is onbekend. Duidelijk is wel dat de wijzigingen in het ontwerp van het weggedeelte tussen de plaatsen Blankenheim en Lommersdorf, met een lengte van ongeveer tien kilometer tot een aanzienlijke kostenstijging leiden.

Rijnland-Palts betreurt het nieuwe uitstel van de A1-voltooiing in Noordrijn-Westfalen. ‘Voor Rijnland-Palts heeft het project grote betekenis’, zegt verkeersminister van deze deelstaat Volker Wissing. De totale kosten daarvan worden op iets meer dan een half miljard euro geraamd.