Veel meer cocaïne in Nederlandse en Belgische havens

doorvoer

Afgelopen jaar is een recordhoeveelheid cocaïne onderschept die bedoeld was voor Nederland. In 2018 werd ruim 73.000 kilo cocaïne onderschept in Nederlandse en Belgische havens, het jaar ervoor ging het nog om ruim 54.000 kilo. 

Criminelen uit Latijns-Amerika doen er alles aan om hun lading Europa in te krijgen, stelt de politie. Nederland wordt hierbij vooral gebruikt als doorvoerland. Voor een groot deel heeft de toename van de aanvoer van drugs te maken met de toegangswegen die Nederland biedt. ‘Smokkelaars maken graag gebruik van onze transportlijnen. We hebben een goede infrastructuur en daar profiteren drugscriminelen van.’

Duitsland

Daarnaast zegt de politie dat er steeds zwaardere ladingen Nederland binnenkomen. ‘Een paar jaar geleden ging het nog weleens om een zending van vijfhonderd kilo. Tegenwoordig gaat het om duizenden kilo’s. De zendingen worden steeds groter en zijn meestal bedoeld voor het achterland. Er gaat bijvoorbeeld veel naar Duitsland.’

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Veel meer cocaïne in Nederlandse en Belgische havens | NT

Veel meer cocaïne in Nederlandse en Belgische havens

doorvoer

Afgelopen jaar is een recordhoeveelheid cocaïne onderschept die bedoeld was voor Nederland. In 2018 werd ruim 73.000 kilo cocaïne onderschept in Nederlandse en Belgische havens, het jaar ervoor ging het nog om ruim 54.000 kilo. 

Criminelen uit Latijns-Amerika doen er alles aan om hun lading Europa in te krijgen, stelt de politie. Nederland wordt hierbij vooral gebruikt als doorvoerland. Voor een groot deel heeft de toename van de aanvoer van drugs te maken met de toegangswegen die Nederland biedt. ‘Smokkelaars maken graag gebruik van onze transportlijnen. We hebben een goede infrastructuur en daar profiteren drugscriminelen van.’

Duitsland

Daarnaast zegt de politie dat er steeds zwaardere ladingen Nederland binnenkomen. ‘Een paar jaar geleden ging het nog weleens om een zending van vijfhonderd kilo. Tegenwoordig gaat het om duizenden kilo’s. De zendingen worden steeds groter en zijn meestal bedoeld voor het achterland. Er gaat bijvoorbeeld veel naar Duitsland.’

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement