20 jaar geleden in NT: Terminal voor Gearbulk in Vlissingen

8 juli 1999

Gearbulk, ‘s werelds grootste maritieme vervoerder van bosbouwproducten, gaat de aanvoer van papier en papierpulp naar de West-Europese markt verleggen van Antwerpen naar Vlissingen. De rederij heeft daarvoor een vijfjarig contract gesloten met de transportgroep Verbrugge, die een nieuwe terminal in Vlissingen gaat bouwen.

De rederij gaat vanaf april volgend jaar op jaarbasis zo’n anderhalf miljoen ton aanvoeren uit onder meer Canada en Zuid-Amerika. De Gearbulk-schepen beschikken over eigen portaalkranen, waarmee ze zelf kunnen laden en lossen. De havenbeheerder Zeeland Seaports en Verbrugge hebben dat gisteren in Middelburg bekendgemaakt.

Verbrugge zorgt voor de opslag en logistiek van de aanvoer over West-Europa. Directeur Martin Verbrugge schat dat ruwweg de helft over water (binnenvaart en shortsea samen) wordt afgevoerd en dat de rest ongeveer gelijk over spoor en weg wordt verdeeld. Voor het wegvervoer zal een deel van het omvangrijke eigen wagenpark ingezet worden. Spoorvervoer, binnenvaart en shortsea worden ingehuurd. Verbrugge wil niet zeggen wat de totale waarde van het contract is. Naar schatting gaat het om tientallen miljoenen.

20 jaar geleden in NT: Terminal voor Gearbulk in Vlissingen | NT

20 jaar geleden in NT: Terminal voor Gearbulk in Vlissingen

8 juli 1999

Gearbulk, ‘s werelds grootste maritieme vervoerder van bosbouwproducten, gaat de aanvoer van papier en papierpulp naar de West-Europese markt verleggen van Antwerpen naar Vlissingen. De rederij heeft daarvoor een vijfjarig contract gesloten met de transportgroep Verbrugge, die een nieuwe terminal in Vlissingen gaat bouwen.

De rederij gaat vanaf april volgend jaar op jaarbasis zo’n anderhalf miljoen ton aanvoeren uit onder meer Canada en Zuid-Amerika. De Gearbulk-schepen beschikken over eigen portaalkranen, waarmee ze zelf kunnen laden en lossen. De havenbeheerder Zeeland Seaports en Verbrugge hebben dat gisteren in Middelburg bekendgemaakt.

Verbrugge zorgt voor de opslag en logistiek van de aanvoer over West-Europa. Directeur Martin Verbrugge schat dat ruwweg de helft over water (binnenvaart en shortsea samen) wordt afgevoerd en dat de rest ongeveer gelijk over spoor en weg wordt verdeeld. Voor het wegvervoer zal een deel van het omvangrijke eigen wagenpark ingezet worden. Spoorvervoer, binnenvaart en shortsea worden ingehuurd. Verbrugge wil niet zeggen wat de totale waarde van het contract is. Naar schatting gaat het om tientallen miljoenen.