De meter telt het totale aantal ‘teu-wachtdagen’ van negen mainports in de wereld, en op woensdag 19 januari leverde dat het getal 11,5 miljoen op. In normale marktomstandigheden zou het getal volgens K+N onder de 1 miljoen moeten zitten.
Congestie
De nieuwe barometer peilt de congestie in, zoals K+N ze betitelt, negen ‘hot spot ports’ in de wereld. Europa wordt daarbij vertegenwoordig door ‘Rotterdam/Antwerpen’: de twee Benelux-havens vormen in de ogen van K+N samen één zo’n ‘hot spot port’. De situatie in de Noord-Amerikaanse havens weegt nogal zwaar mee in K+N’s congestiebarometer, want de overige acht meetpunten zijn New York, Los Angeles/Long Beach, Vancouver/Seattle, Savannah, Oakland, Prince Rupert, Shanghai/Ningbo en Hongkong.
K+N legt in zijn persbericht uit, dat een containerschip van 10.000 teu dat 12 dagen moet wachten om een haven binnen te komen, 120.000 teu-wachtdagen toevoegt aan het totaal van de ‘disruption indicator’. En ligt voor diezelfde haven een 5.000 teu-schip 10 dagen lang duimen te draaien, dan scoort die haven in totaal dus 170.000 ‘teu waiting days’.
12 miljoen teu-wachtdagen
Bij de introductie van de barometer is een grafiek meegeleverd waarop te zien is dat K+N op 1 december al begonnen is met tellen en dat de indicator toen op een lager niveau zat, onder de 7 miljoen. Zo rond oud en nieuw piekte de indicator twee keer tot boven de 12 miljoen teu-wachtdagen.
De expediteur denkt dat de nieuwe barometer klanten in staat zal stellen om betere inschattingen te maken van de impact van vertragingen op hun supply chains. Het Seaexplorer-platform van het bedrijf gaf al langer informatie over sec het aantal containerschepen dat voor de grote wereldhavens ligt te wachten. Dat zijn er volgens K+N momenteel 612.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?