Rotterdam maakt ruimte voor de allergrootste containerschepen

Plek voor 12 sleepboten

Het Havenbedrijf Rotterdam maakt zich op om de nieuwe generatie containerschepen van 430 bij 66,50 meter te kunnen ontvangen. Onderdeel van de plannen is de aanleg van een sleepbotenkade met ligplaatsen voor twaalf schepen. De slepersligplaatsen worden naar verwachting eind 2024 opgeleverd.

Foto: 365 Focus Photography. Shutterstock

De nieuwe kade voor de sleepboten die de allergrootste containerschepen moeten gaan begeleiden naar de kade, ligt direct bij de entree van de Rotterdamse haven en daarmee dichtbij de grootste containerterminals. De ligplaatsen zullen worden uitgerust met walstroomvoorzieningen.

Havenbedrijf Rotterdam (HbR) gaat de toegangsgeul naar Maasvlakte 2 verbreden, zodat ‘s werelds grootste containerschepen elkaar daar ongehinderd kunnen passeren. Door de verbreding kan de haven straks ook de nog te ontwikkelen nieuwste generatie containerschepen van 430 meter bij 66,50 meter ontvangen. Het Yangtzekanaal, dat het Beerkanaal en het binnenmaar van de Maasvlakte 2 met elkaar verbindt, wordt aan de zuidkant over een lengte van 500 meter verbreed.

Sleepboten vervullen een belangrijke taak binnen de operationele dienstverlening van de Rotterdamse haven, meent het Havenbedrijf. Niet alleen slepen ze schepen naar hun ligplaats, maar ze zorgen er bij storm ook voor dat schepen op hun ligplaats blijven liggen. Op dit moment liggen de sleepboten in de Scheurhaven en de prinses Margriethaven. De voornaamste sleepdiensten in de Rotterdamse haven zijn Boluda Towage, Svitzer en Fairplay.

Door het Yangtzekanaal varen de grootste containerschepen van en naar de terminals APMT 2 en RWG in de Prinses Amaliahaven. In die haven bouwt het Havenbedrijf aan nog eens 2400 meter kademuur voor containerschepen. Daardoor zal het in het Yangtzekanaal aanzienlijk drukker worden. Het Havenbedrijf heeft daarom de intentie om nog vóór 2030 ook 1400 meter van het Yangtzekanaal (ten westen van de Antarcticakade)  te verbreden, door het aanleggen van een kademuur met wachtplaatsen voor de binnenvaart. Na verdiepend baggerwerk ontstaat hierdoor meer ruimte en is toegang tot de Maasvlakte gereed om straks ook de nog te ontwikkelen nieuwste generatie containerschepen met afmetingen van 430 bij 66,50 meter te kunnen ontvangen.

Rotterdam maakt ruimte voor de allergrootste containerschepen | NT

Rotterdam maakt ruimte voor de allergrootste containerschepen

Plek voor 12 sleepboten

Het Havenbedrijf Rotterdam maakt zich op om de nieuwe generatie containerschepen van 430 bij 66,50 meter te kunnen ontvangen. Onderdeel van de plannen is de aanleg van een sleepbotenkade met ligplaatsen voor twaalf schepen. De slepersligplaatsen worden naar verwachting eind 2024 opgeleverd.

Foto: 365 Focus Photography. Shutterstock

De nieuwe kade voor de sleepboten die de allergrootste containerschepen moeten gaan begeleiden naar de kade, ligt direct bij de entree van de Rotterdamse haven en daarmee dichtbij de grootste containerterminals. De ligplaatsen zullen worden uitgerust met walstroomvoorzieningen.

Havenbedrijf Rotterdam (HbR) gaat de toegangsgeul naar Maasvlakte 2 verbreden, zodat ‘s werelds grootste containerschepen elkaar daar ongehinderd kunnen passeren. Door de verbreding kan de haven straks ook de nog te ontwikkelen nieuwste generatie containerschepen van 430 meter bij 66,50 meter ontvangen. Het Yangtzekanaal, dat het Beerkanaal en het binnenmaar van de Maasvlakte 2 met elkaar verbindt, wordt aan de zuidkant over een lengte van 500 meter verbreed.

Sleepboten vervullen een belangrijke taak binnen de operationele dienstverlening van de Rotterdamse haven, meent het Havenbedrijf. Niet alleen slepen ze schepen naar hun ligplaats, maar ze zorgen er bij storm ook voor dat schepen op hun ligplaats blijven liggen. Op dit moment liggen de sleepboten in de Scheurhaven en de prinses Margriethaven. De voornaamste sleepdiensten in de Rotterdamse haven zijn Boluda Towage, Svitzer en Fairplay.

Door het Yangtzekanaal varen de grootste containerschepen van en naar de terminals APMT 2 en RWG in de Prinses Amaliahaven. In die haven bouwt het Havenbedrijf aan nog eens 2400 meter kademuur voor containerschepen. Daardoor zal het in het Yangtzekanaal aanzienlijk drukker worden. Het Havenbedrijf heeft daarom de intentie om nog vóór 2030 ook 1400 meter van het Yangtzekanaal (ten westen van de Antarcticakade)  te verbreden, door het aanleggen van een kademuur met wachtplaatsen voor de binnenvaart. Na verdiepend baggerwerk ontstaat hierdoor meer ruimte en is toegang tot de Maasvlakte gereed om straks ook de nog te ontwikkelen nieuwste generatie containerschepen met afmetingen van 430 bij 66,50 meter te kunnen ontvangen.