‘Zonder extra klimaatactie havens wereldwijd onbruikbaar in 2050’

Global Maritime Trends 2050 Report

Enkele van de grootste havens ter wereld kunnen in 2050 onbruikbaar raken door een stijgende zeespiegel. Inspanningen om de zeevaart te verduurzamen en nieuwe technologieën te introduceren zijn daarom cruciaal, volgens de studie Global Maritime Trends 2050 Report, dat werd uitgevoerd in opdracht van Lloyd’s Register.

Foto: Shutterstock

“Van de 3800 havens ter wereld bevindt een derde zich in een tropische zone die kwetsbaar is voor de krachtigste gevolgen van de klimaatverandering”, zei een woordvoerder van Lloyd’s Register, de organisatie die schepen van de handelsvloot beoordeelt en classificeert.

“De havens van Shanghai, Houston en Lazaro Cardenas in Mexico, enkele van de grootste, zouden tegen 2050 mogelijk onbruikbaar kunnen raken bij een stijging van de zeespiegel van slechts 40 centimeter.”

Andere belangrijke havens waaronder die van Rotterdam staan volgens de studie al onder druk. Havens die zeer gevoelig zijn voor de stijging van de zeespiegel zoals die van Shanghai zouden waterkeringen kunnen opzetten vergelijkbaar met de Maeslantkering, de stormvloedkering bij Hoek van Holland.

“Daardoor zou het niet meer nodig zijn om voortdurend elke tien jaar bestaande dijken te verhogen, wat een kostbare kortetermijnoplossing is”, voegde de woordvoerder eraan toe.

De scheepvaart is verantwoordelijk voor bijna 3 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot.

‘Zonder extra klimaatactie havens wereldwijd onbruikbaar in 2050’ | NT

‘Zonder extra klimaatactie havens wereldwijd onbruikbaar in 2050’

Global Maritime Trends 2050 Report

Enkele van de grootste havens ter wereld kunnen in 2050 onbruikbaar raken door een stijgende zeespiegel. Inspanningen om de zeevaart te verduurzamen en nieuwe technologieën te introduceren zijn daarom cruciaal, volgens de studie Global Maritime Trends 2050 Report, dat werd uitgevoerd in opdracht van Lloyd’s Register.

Foto: Shutterstock

“Van de 3800 havens ter wereld bevindt een derde zich in een tropische zone die kwetsbaar is voor de krachtigste gevolgen van de klimaatverandering”, zei een woordvoerder van Lloyd’s Register, de organisatie die schepen van de handelsvloot beoordeelt en classificeert.

“De havens van Shanghai, Houston en Lazaro Cardenas in Mexico, enkele van de grootste, zouden tegen 2050 mogelijk onbruikbaar kunnen raken bij een stijging van de zeespiegel van slechts 40 centimeter.”

Andere belangrijke havens waaronder die van Rotterdam staan volgens de studie al onder druk. Havens die zeer gevoelig zijn voor de stijging van de zeespiegel zoals die van Shanghai zouden waterkeringen kunnen opzetten vergelijkbaar met de Maeslantkering, de stormvloedkering bij Hoek van Holland.

“Daardoor zou het niet meer nodig zijn om voortdurend elke tien jaar bestaande dijken te verhogen, wat een kostbare kortetermijnoplossing is”, voegde de woordvoerder eraan toe.

De scheepvaart is verantwoordelijk voor bijna 3 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot.