Haven Antwerpen klaar met testen, 16 meter diepgang nu normaal

Deurganckdok

Na zes testvaarten is de haven van Antwerpen klaar om schepen met een diepgang van 16 meter onder het reguliere toelatingsbeleid te laten vallen. De ‘MSC Aurora’ was het eerste schip dat eind vorige week normaal afmeerde in het Deurganckdok in de haven.

Deze extra centimeters kunnen tot 1000 teu winst opleveren. Foto: Port of Antwerp-Bruges

De Port of Antwerp-Bruges is er drie jaar druk mee geweest om het Antwerpse dok klaar te stomen voor de ontvangt van containerschepen met een diepgang van 16 meter. Door de extra centimeters kunnen in de haven grotere schepen terecht, wat een winst van maximaal 1000 teu oplevert.

Antwerpen hoopt door de verdieping de eerste Europese aanloophaven te zijn voor zeeschepen vanuit Azië. Volgens havenschepen Annick de Ridder is het ‘cruciale stap voorwaarts’ voor de concurrentiepositie van de haven.

Baggerwerkzaamheden

Het Deurganckdok is een containerdok aan de linkeroever van de Schelde in Antwerpen. Het dok staat in rechtstreekse verbinding met de Noordzee, waardoor het onder invloed staat van de getijden en er ook regulier baggerwerkzaamheden worden gedaan.

Aan de noordkant van het dok heeft MSC een terminal. Ceo Marc Beerlandt van MSC laat weten de opvaart van de ‘MSC Aurora’ een ‘belangrijk moment’ te vinden. ‘Het bevestigt Antwerpen als wereldhaven voor de grootste containerschepen.’

Aan de zuidkant zit Antwerp Gateway,  een joint venture van DP World, Cosco, Terminal Link en Duisport Group. Vooralsnog maakt alleen MSC gebruik van de extra diepte. Ook bij DP World kunnen grotere schepen terecht, bevestigt een woordvoerder van PoAB. ‘Onder vergelijkbare omstandigheden, met het juiste getij en met hulp van de loodsen, kan dat inderdaad.’ ‘Een mooie ontwikkeling, maar voor ons voorlopig niet van toepassing’, laat DP World weten.

Voorheen was de diepgang in het Deurganckdok beperkt tot 15,56 meter. De testen begonnen op 1 maart 2021 met de aanloop van ‘MSC Regulus’ (diepgang: 15,7 meter). Vorig jaar oktober zetten de ‘MSC Tessa’ het diepterecord van 16 meter. Sinds 26 januari is is diepgang van 16 meter officieel ‘in voege’.

Haven Antwerpen klaar met testen, 16 meter diepgang nu normaal | NT

Haven Antwerpen klaar met testen, 16 meter diepgang nu normaal

Deurganckdok

Na zes testvaarten is de haven van Antwerpen klaar om schepen met een diepgang van 16 meter onder het reguliere toelatingsbeleid te laten vallen. De ‘MSC Aurora’ was het eerste schip dat eind vorige week normaal afmeerde in het Deurganckdok in de haven.

Deze extra centimeters kunnen tot 1000 teu winst opleveren. Foto: Port of Antwerp-Bruges

De Port of Antwerp-Bruges is er drie jaar druk mee geweest om het Antwerpse dok klaar te stomen voor de ontvangt van containerschepen met een diepgang van 16 meter. Door de extra centimeters kunnen in de haven grotere schepen terecht, wat een winst van maximaal 1000 teu oplevert.

Antwerpen hoopt door de verdieping de eerste Europese aanloophaven te zijn voor zeeschepen vanuit Azië. Volgens havenschepen Annick de Ridder is het ‘cruciale stap voorwaarts’ voor de concurrentiepositie van de haven.

Baggerwerkzaamheden

Het Deurganckdok is een containerdok aan de linkeroever van de Schelde in Antwerpen. Het dok staat in rechtstreekse verbinding met de Noordzee, waardoor het onder invloed staat van de getijden en er ook regulier baggerwerkzaamheden worden gedaan.

Aan de noordkant van het dok heeft MSC een terminal. Ceo Marc Beerlandt van MSC laat weten de opvaart van de ‘MSC Aurora’ een ‘belangrijk moment’ te vinden. ‘Het bevestigt Antwerpen als wereldhaven voor de grootste containerschepen.’

Aan de zuidkant zit Antwerp Gateway,  een joint venture van DP World, Cosco, Terminal Link en Duisport Group. Vooralsnog maakt alleen MSC gebruik van de extra diepte. Ook bij DP World kunnen grotere schepen terecht, bevestigt een woordvoerder van PoAB. ‘Onder vergelijkbare omstandigheden, met het juiste getij en met hulp van de loodsen, kan dat inderdaad.’ ‘Een mooie ontwikkeling, maar voor ons voorlopig niet van toepassing’, laat DP World weten.

Voorheen was de diepgang in het Deurganckdok beperkt tot 15,56 meter. De testen begonnen op 1 maart 2021 met de aanloop van ‘MSC Regulus’ (diepgang: 15,7 meter). Vorig jaar oktober zetten de ‘MSC Tessa’ het diepterecord van 16 meter. Sinds 26 januari is is diepgang van 16 meter officieel ‘in voege’.