Duitse analisten met diepgaande kennis over DB Schenker zijn het eens dat de hardnekkige tegenstand tegen een verkoop die lange tijd de raad en de top van DB heeft beheerst, is verdwenen en dat een principebesluit over verkoop nu nabij is. Dat komt hoofdzakelijk door de verzekering van de Duitse regering, eigenaar van DB, dat de opbrengst van een verkoop niet langer in de pot algemene middelen verdwijnt, maar binnen het spoorbedrijf zelf blijft om het Duitse spoornetwerk te verbeteren. Dat maakt een verkoop meer verteerbaar, heet het in de verschillende analyses.

De verwachting is daarom dat uit de komende bijeenkomst van de raad een dwingende opdracht aan de DB-directie rolt om een verkoop in gang te zetten. In welke vorm dat zal gebeuren, is nog onduidelijk, maar een beursgang wordt min of meer uitgesloten door analisten. Niet alleen is het huidige beursklimaat daar te slecht voor, het ontbreekt bij DB Schenker ook aan het organisatorische en juridische instrumentarium om dat op korte termijn in gang te zetten. Verkoop aan kapitaalkrachtige beleggers of een strategische partij lijkt nu het meest waarschijnlijke scenario. De Deense expediteur DSV heeft zich als potentiële koper al in Berlijn gemeld.

‘Chefsache’

De politieke druk van de Duitse regering, met voorop de liberale minister Volker Wissing (verkeer), op de raad om in te stemmen met een verkoop van het expeditiebedrijf is groot. Voor de bewindsman is de verkoop ‘Chefsache‘. Zijn FDP roept al jaren dat een private partij als DB Schenker niets te zoeken heeft binnen een staatsbedrijf als DB en in feite alleen nog maar dient om de gigantische verliezen van zusterbedrijf DB Cargo te compenseren.

De regering hoopt met de verkoop van DB Schenker de hoofdprijs, eerder werd 20 miljard euro genoemd, te cashen. Analisten verwachten dat zo’n giga-bedrag gezien het verslechterde economische klimaat niet langer haalbaar is, maar ze wijzen er wel op dat Schenker als laatste overgebleven grote Europese expediteur een interessante prooi blijft. Andere toppers, zoals DSV, K+N en DHL, zijn een maatje te groot of te complex. Daarbij komt dat niemand met DB Schenker een kat in de zak koopt. Het bedrijf leverde vorig jaar een klinkend ebit-resultaat van 1,2 miljard euro op en dit jaar zal dat bedrag nog hoger uitvallen, aldus de directie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement