Dat de coronacrisis er behoorlijk inhakt bij rederijen is inmiddels wel bekend. Omdat de vraag al maanden daalt, schroeven carriers de capaciteit drastisch terug door flink wat afvaarten te schrappen. Zo haalde Hapag 20% van de capaciteit op haar belangrijkste handelsroute, Azië-Europa, uit de vaart.

Op dit moment is de Hamburgse rederij hard bezig om te snijden in de kosten om over voldoende liquiditeit te beschikken, zo kondigde ceo Habben Jansen aan. ‘Voor het hele jaar loopt dat bedrag in de honderden miljoenen’, zei hij in aanloop naar de presentatie van de kwartaalcijfers op vrijdag 15 mei.

Kostenbesparing

Dat bedrag komt nog eens bovenop de eerder aangekondigde kostenbesparing van 350 tot 400 miljoen dollar die voor het einde van 2021 moest worden gerealiseerd. ‘Dat plan is begin dit jaar al grotendeels uitgevoerd. De besparingen waar we nu naar kijken, gaan zeker verder dan dat’, legt Jansen uit.

In een poging om kosten en kapitaal beheersbaar te houden, zal Hapag-Lloyd de capaciteit op haar routes blijven aanpassen op de wereldwijde vraag. Volgens de rederij zijn er tot nu toe geen gedwongen ontslagen gepland, al kan dat niet helemaal worden uitgesloten als de omstandigheden veranderen. Habben Jansen: ‘Als de situatie veel erger wordt, sluiten we ontslagen niet uit.’

De prognose van maritiem consultancybureau Clarksons dat de containervolumes wereldwijd met tussen de 10 en 11% kelderen, kwalificeerde Habben Jansen als een zeer nauwkeurige voorspelling.

Herstel

Het tweede kwartaal zal volgens de ceo naar verwachting lastig worden, al verwacht hij in het najaar al een ommekeer. ‘Het herstel zal waarschijnlijk ergens in de loop van het derde kwartaal beginnen en de verwachting is dat het zal doorzetten in 2021.’

Habben Jansen stipte eveneens aan dat er wezenlijke verschillen zijn tussen de coronacrisis en de financiële crisis van 2008, toen er sprake was van een vergelijkbare vraagdaling. De topman merkte op dat het orderboek in 2008 gelijk was aan ongeveer de helft van de wereldvloot. Doordat er een groot aantal nieuwe schepen tijdens de crisis werd afgeleverd, resulteerde dat in een enorme overcapaciteit.

Nieuwbouwplannen opgeschort

‘Vandaag de dag is die situatie wezenlijk anders. Het orderboek staat vrijwel op het laagste niveau ooit’, aldus Habben Jansen. ‘En ik verwacht niet dat het aantal orders snel zal toenemen. Ik verwacht dat het alleen maar minder wordt, wat zal helpen om een catastrofale situatie bovenop de pandemie te voorkomen.’

Eerder kondigde het concern aan voorlopig af te zien van de bouw van zes megaschepen van 23.000 teu. Daarover zei de topman: ‘We kijken nog steeds naar het nieuwbouwprogramma, maar we zijn niet van plan de komende weken een bestelling te plaatsen. Realistisch gezien betekent dit een vertraging van ten minste enkele maanden.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement