Eind vorig jaar hield de containervervoerder nog een  bandbreedte van 4,3 tot 6,3 miljard dollar aan voor winst vóór rente en belastingen (ebit) over 2021. Ook de prognose voor de vrije cash flow is verdubbeld: van 3,5 naar zeven miljard. Beleggers toonden zich niet onder de indruk, want de koers op de beurs van Kopenhagen daalde een fractie.

De rederij meldt verder dat het gemiddelde tarief per vervoerde container in het eerste kwartaal 35% boven dat van vorig jaar lag en dat aantal vervoerde containers bijna 6% hoger was. Maersk denkt dat ‘de uitzonderlijke marktsituatie’ zeker tot in het vierde kwartaal aanhoudt. De volledige cijfers over het eerste kwartaal komen op 5 mei.

Maersk denkt nu dat het marktvolume dit jaar met 5 tot 7% zal groeien, waar de rederij eerder uitging van 3 tot 5%. Die volumegroei wordt nog steeds aangejaagd door de Chinese exportindustrie, die op volle toeren draait. De gevolgen van de zesdaagse blokkade van het Suezkanaal zorgden volgens Maersk voor een extra opwaartse druk op de tarieven.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding