Geduld verladers wordt ook in 2022 op de proef gesteld

Twee op drie schepen te laat

Ook in het komende jaar zullen containerschepen waarschijnlijk op grote schaal aanzienlijk later dan gepland in hun bestemmingshavens blijven arriveren.

Een teken dat daarop wijst, is de het besluit van de 2M-alliantie van Maersk en MSC om de reisnummers van de schepen die van van Azië naar Europa varen aan te passen aan de werkelijke weken van vertrek. Uit een overzicht van de eerste drie maanden van het komende jaar valt op te maken dat die inmiddels al tot vier weken ten opzichte van de oorspronkelijke planning zijn opgeschoven.

Havencongestie

Maersk spreekt in een circulaire aan zijn klanten van ‘een ongekende situatie in het doorbreken van havencongestie, die leidt tot oplopende vertragingen bij verschillende diensten van het Azië-Europa netwerk’. Volgens Maersk verbetert de nieuwe nummering de ‘zichtbaarheid voor de klanten zonder de capaciteit te verminderen’.

Uit de jongste maandrapportage van het Sea-Intelligence blijkt dat Maersk in november wereldwijd een punctualiteit van 46% scoorde en er dus iets minder dan één op de twee schepen volgens schema aankwam. De Deense rederij is daarmee wel de beste van de klas, die gemiddeld iets meer dan 33% haalt. HMM, PIL, OOCL, Yang Ming, Wan Hai, Evergreen halen nog geen 20%.

Punctualiteit

Daarmee ligt de gemiddelde punctualiteit al het hele jaar tussen de 30 en 40%, ofwel gemiddeld bereikt ongeveer één op de drie schepen volgens planning zijn loshavens. De gemiddelde vertraging is in november wel iets gedaald tot net onder de zeven dagen. In augustus was dit nog bijna acht dagen.

Directeur Alan Murphy van het Deense analistenbureau Sea-Intelligence zegt in ShippingWatch niet te verwachten dat de vraag naar containervervoer voor het eind van 2022 zal normaliseren. ‘Het valt moeilijk in te zien dat de betrouwbaarheid van de containervaart verbetert voor dat gebeurt’, aldus Murphy tegen het Deense scheepvaartblad.

Dat laat ook Katherine Barrios van het Noorse bureau Xeneta aan het woord. Zij denkt dat de betrouwbaarheid niet zal toenemen zo lang de zware congestie van de Amerikaanse westkust-havens, met name bij  Los Angeles/Long Beach, aanhoudt. Ze wijst er verder op dat de omikron-variant van het coronavirus in China en Europa tot nieuwe lockdowns kan leiden, met alle gevolgen van dien voor logistieke ketens.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Geduld verladers wordt ook in 2022 op de proef gesteld | NT

Geduld verladers wordt ook in 2022 op de proef gesteld

Twee op drie schepen te laat

Ook in het komende jaar zullen containerschepen waarschijnlijk op grote schaal aanzienlijk later dan gepland in hun bestemmingshavens blijven arriveren.

Een teken dat daarop wijst, is de het besluit van de 2M-alliantie van Maersk en MSC om de reisnummers van de schepen die van van Azië naar Europa varen aan te passen aan de werkelijke weken van vertrek. Uit een overzicht van de eerste drie maanden van het komende jaar valt op te maken dat die inmiddels al tot vier weken ten opzichte van de oorspronkelijke planning zijn opgeschoven.

Havencongestie

Maersk spreekt in een circulaire aan zijn klanten van ‘een ongekende situatie in het doorbreken van havencongestie, die leidt tot oplopende vertragingen bij verschillende diensten van het Azië-Europa netwerk’. Volgens Maersk verbetert de nieuwe nummering de ‘zichtbaarheid voor de klanten zonder de capaciteit te verminderen’.

Uit de jongste maandrapportage van het Sea-Intelligence blijkt dat Maersk in november wereldwijd een punctualiteit van 46% scoorde en er dus iets minder dan één op de twee schepen volgens schema aankwam. De Deense rederij is daarmee wel de beste van de klas, die gemiddeld iets meer dan 33% haalt. HMM, PIL, OOCL, Yang Ming, Wan Hai, Evergreen halen nog geen 20%.

Punctualiteit

Daarmee ligt de gemiddelde punctualiteit al het hele jaar tussen de 30 en 40%, ofwel gemiddeld bereikt ongeveer één op de drie schepen volgens planning zijn loshavens. De gemiddelde vertraging is in november wel iets gedaald tot net onder de zeven dagen. In augustus was dit nog bijna acht dagen.

Directeur Alan Murphy van het Deense analistenbureau Sea-Intelligence zegt in ShippingWatch niet te verwachten dat de vraag naar containervervoer voor het eind van 2022 zal normaliseren. ‘Het valt moeilijk in te zien dat de betrouwbaarheid van de containervaart verbetert voor dat gebeurt’, aldus Murphy tegen het Deense scheepvaartblad.

Dat laat ook Katherine Barrios van het Noorse bureau Xeneta aan het woord. Zij denkt dat de betrouwbaarheid niet zal toenemen zo lang de zware congestie van de Amerikaanse westkust-havens, met name bij  Los Angeles/Long Beach, aanhoudt. Ze wijst er verder op dat de omikron-variant van het coronavirus in China en Europa tot nieuwe lockdowns kan leiden, met alle gevolgen van dien voor logistieke ketens.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding