Drie containerallianties moeten meer info verstrekken aan FMC

Maritieme waakhond

De drie grote allianties in de containerlijnvaart (2M, Ocean Alliance en THE Alliance) moeten met onmiddellijke ingang meer gegevens over hun handel gaan verstrekken aan de FMC (Federal Maritime Commission), de Amerikaanse maritieme toezichthouder.

De FMC schrijft in een verklaring dat ze na een onderzoek van een jaar heeft vastgesteld welke data ze nodig heeft om ‘rederijgedrag en markttrends adequaat te analyseren’. Daar is volgens de maritieme waakhond uit voortgekomen dat alle rederijen die lid zijn van een alliantie aan de FMC informatie moeten gaan geven over de prijzen van vracht die ze vervoeren ‘op de belangrijke vaargebieden’, terwijl de allianties ook ‘uitgebreide informatie in verband met capaciteitsmanagement’ ter hand zullen moeten stellen.

Tot nu toe moesten de containerlijnvaartallianties aan de FMC operationele data verstrekken en de toezichthouder op de hoogte houden van ontmoetingen tussen de betrokken reders, en zelfs die vereisten behoorden volgens de FMC al tot de strengste ‘monitoring requirements’-regimes, maar nu zegt de organisatie er dus nog een schepje bovenop te doen.

Containertarieven

De Amerikaanse autoriteiten zijn tijdens de coronacrisis zeer argwanend geworden over de handel en wandel van de internationale containerrederijen. Ze hebben sterk het idee dat de rederijen Amerikaanse verladers en consumenten aan het bedotten zijn en onder een hoedje spelen om de containertarieven zo hoog mogelijk te houden.

De FMC heeft verder voor de tweede keer in korte tijd een boete uitgedeeld aan een containerrederij vanwege het ten onrechte in rekening brengen van d&d-kosten (demurrage and detention). De Taiwanese rederij Wan Hai moet 850.000 dollar boete betalen omdat ze een jaar geleden voor 21 lege containers die een klant nog in bezit had d&d-kosten rekende, terwijl de rederij volgens de FMC die klant op dat moment helemaal geen ruimte te bieden had waar de containers konden worden ingeleverd. Een vergelijkbaar vonnis had de FMC twee weken geleden voor de Duitse rederij Hapag-Lloyd, met ook een vergelijkbare boete van 822.220 dollar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Drie containerallianties moeten meer info verstrekken aan FMC | NT

Drie containerallianties moeten meer info verstrekken aan FMC

Maritieme waakhond

De drie grote allianties in de containerlijnvaart (2M, Ocean Alliance en THE Alliance) moeten met onmiddellijke ingang meer gegevens over hun handel gaan verstrekken aan de FMC (Federal Maritime Commission), de Amerikaanse maritieme toezichthouder.

De FMC schrijft in een verklaring dat ze na een onderzoek van een jaar heeft vastgesteld welke data ze nodig heeft om ‘rederijgedrag en markttrends adequaat te analyseren’. Daar is volgens de maritieme waakhond uit voortgekomen dat alle rederijen die lid zijn van een alliantie aan de FMC informatie moeten gaan geven over de prijzen van vracht die ze vervoeren ‘op de belangrijke vaargebieden’, terwijl de allianties ook ‘uitgebreide informatie in verband met capaciteitsmanagement’ ter hand zullen moeten stellen.

Tot nu toe moesten de containerlijnvaartallianties aan de FMC operationele data verstrekken en de toezichthouder op de hoogte houden van ontmoetingen tussen de betrokken reders, en zelfs die vereisten behoorden volgens de FMC al tot de strengste ‘monitoring requirements’-regimes, maar nu zegt de organisatie er dus nog een schepje bovenop te doen.

Containertarieven

De Amerikaanse autoriteiten zijn tijdens de coronacrisis zeer argwanend geworden over de handel en wandel van de internationale containerrederijen. Ze hebben sterk het idee dat de rederijen Amerikaanse verladers en consumenten aan het bedotten zijn en onder een hoedje spelen om de containertarieven zo hoog mogelijk te houden.

De FMC heeft verder voor de tweede keer in korte tijd een boete uitgedeeld aan een containerrederij vanwege het ten onrechte in rekening brengen van d&d-kosten (demurrage and detention). De Taiwanese rederij Wan Hai moet 850.000 dollar boete betalen omdat ze een jaar geleden voor 21 lege containers die een klant nog in bezit had d&d-kosten rekende, terwijl de rederij volgens de FMC die klant op dat moment helemaal geen ruimte te bieden had waar de containers konden worden ingeleverd. Een vergelijkbaar vonnis had de FMC twee weken geleden voor de Duitse rederij Hapag-Lloyd, met ook een vergelijkbare boete van 822.220 dollar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement