De climax van de containertarieven-explosie op de Shanghai-Rotterdam-route vond achteraf bezien ruim een half jaar geleden plaats, op 7 oktober 2021, toen een container op het vaargebied 568% duurder was dan een jaar eerder. Het gemiddelde tarief was op dat moment 14.807 dollar per veertigvoeter.

Richting de feestdagen ging het tarief vervolgens niet verder omhoog, maar juist licht omlaag, tot 13.400 dollar, om begin dit jaar toch weer even op te klimmen tot boven de 14.000 dollar. Vanaf eind januari 2022 werd vervolgens een aanmerkelijke daling ingezet die tot op de dag van vandaag voortduurt. Op de nieuwe World Container Index van donderdag is inmiddels een derde afgesnoept van dat toptarief uit oktober: de gemiddelde prijs is nu 9.793 dollar.

Niet zo hard meer

Een week geleden was het Shanghai-Rotterdam-tarief nog 9% duurder in de jaar op jaar-vergelijking, maar nu kunnen verladers voor het eerst dus weer wat goedkoper uit zijn. Toch gaat de tarievendaling de laatste weken niet zo hard meer: week op week ging er 31 dollar vanaf. Drewry verwacht dat de tarieven de komende weken ‘stabiel blijven’, een voorspelling die de consultant overigens al weken doet. Het Noorse dataplatform Xeneta stelde vorige week vast dat het flinke aantal afvaarten dat de containerrederijen op de route uit de vaart hebben genomen nog steeds niet genoeg zijn geweest om de ‘zwakke vraag’ uit de markt te compenseren, waardoor voor de reders de spottarieven onder druk bleven staan.

Scheepvaartanalist Lars Jensen stelde eerder al, dat de tarievendaling van de afgelopen tijd op zichzelf een vrij normaal patroon volgde. Het is gebruikelijk dat ze na het Chinees nieuwjaar dalen, waarna ze in het piekseizoen weer omhoog gaan. Dat laatste verwacht hij dit jaar ook gewoon weer.

Wellicht is daarvan bij een van de andere containertarievenbarometers, de Freightos Baltic Index, al een eerste teken te zien. Het wereldwijde gemiddelde tarief van die index ging vrijdag voor het eerst in maanden weer wat omhoog. Ook de Shanghai Containerized Freight Index eindigde donderdag op een wat hoger puntenaantal dan een week geleden, wat eveneens een lichte wereldwijde tarievenstijging betekent. De algehele World Container Index van Drewry daarentegen ging wel nog lichtjes naar beneden, met 0,1%.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement