De Duitse rederij, met een vloot van 1,8 miljoen teu nummer vijf op de wereldranglijst, spreekt dan ook van een ‘zeer goed resultaat’. Dat dankt ze vrijwel uitsluitend aan de nog steeds torenhoge tarieven. Die lagen met gemiddeld 2855 dollar per teu bijna 80% boven die van vorig jaar. Het vervoerde volume steeg met iets minder dan een promille tot iets boven de zes miljoen teu.

De operationele winst (ebitda) kwam uit op 10,9 miljard dollar. Dat is ruim tweeënhalf keer zoveel als vorig jaar en hetzelfde cijfer dat Hapag twee weken geleden op basis van voorlopige cijfers in een update meldde. Daarin werd de prognose voor de ebitda over heel 2022 met zeven miljard dollar opgeschroefd tot rond de 20,5 miljard dollar.

Topman Rolf Habben-Jansen ziet ‘de eerste tekenen van ontspanning van de spottarieven op sommige routes’, maar verwacht niettemin een sterk tweede halfjaar. Hij verwacht na het piekseizoen, grofweg het derde kwartaal, een verbetering van ‘de momenteel nog steeds gespannen situatie in de wereldwijde toeleveringsketens’.

De bekende Amerikaanse scheepvaartondernemer John McCown, oprichter van Blue Alpha Capital, heeft tegenover persbureau Reuters de verwachting uitgesproken dat de collectieve winst van de containervaart dit jaar boven een kwart biljoen dollar uitkomt. Volgens zijn becijferingen verdient de sector dit jaar netto 256 miljard dollar, bijna 74% meer dan vorig jaar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement