De voorspelling van HSBC betreft de komende twee jaar, 2023 en 2024. In 2025 zal de situatie voor de containerrederijen zich stabiliseren, zo is in de glazen bol van de Britse bank waarneembaar.

De daling van de spottarieven in de containerlijnvaart die al zowat het hele jaar aan de gang is en die momenteel alleen nog maar harder lijkt te gaan, is een belangrijke drijfveer voor de HSBC-prognoses. Bovendien tekent zich voor de rederijen een toenemende overcapaciteit af. De bank spreekt volgens Seatrade van een zich verergerende ‘mismatch’ tussen de te vervoeren containervolumes en de beschikbare scheepscapaciteit. De Britse bank ziet dit jaar de containerhandel met 2% dalen en verwacht volgend jaar een teruggang van 3%, terwijl de containerrederijen juist flink hebben geïnvesteerd in extra schepen: in het lopende jaar groeit de scheepscapaciteit volgens HSBC met 6,2%, volgend jaar met 6,5%.

Stabilisering

In 2024 komt zelfs 8% extra scheepscapaciteit in de vaart, maar omdat de Britse bank in dat jaar een herstel van de volumes met 2,5% voorziet, zou dat jaar toch de genoemde stabilisering van de markt in moeten treden.

De containerrederijen boeken dit jaar juist nog recordwinsten. Maersk bijvoorbeeld schroefde zijn winstverwachting voor heel 2022 afgelopen maand nog maar eens op naar 37 miljard dollar (ebitda), wat een nieuwe reuzensprong zou betekenen na de ook al historische 24 miljard dollar winst van vorig jaar.

Zou Maersk, om voort te borduren op dat voorbeeld, de komende twee jaar inderdaad 80% van 37 miljard dollar moeten inleveren, dan zou het terug gaan vallen naar een ebitda van zo’n 7 miljard dollar, wat aardig in de buurt zou komen van de winst uit het precoronajaar 2019, toen bij het Deense concern een ebitda van 5,7 miljard dollar in de boeken werd bijgeschreven.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement