Dat stelt het University College London’s Energy Institute op basis van een nieuwe studie, die deze week is gepresenteerd op de Marine Money-conferentie in New York tijdens de Climate Week. Ze wijzen erop dat de lng-installatie geleidelijk zijn waarde verliest naarmate er meer zero-emissie alternatieven beschikbaar komen, zoals waterstof en van waterstof afgeleide brandstoffen zoals ammoniak.

Volgens de onderzoekers kan het totale waardeverlies oplopen tot maar liefst 850 miljard dollar. De marktwaarde van de schepen zou volgens hen kunnen dalen tot die van vergelijkbare verouderde schepen, die nog gewoon op stookolie varen. Dat betekent dat de investering in de kostbare lng-installatie niet meer kan worden terugverdiend.

Broeikasgassen

Ze wijzen erop dat er groeiend wetenschappelijk bewijs is dat de milieuvoordelen van lng beperkt, zo niet negatief zijn, ten opzichte van zwavelarme stookolie, de ‘very low sulphur fuel oil’. Een van de redenen is het fenomeen van methaanslip in de keten van winning tot de schoorsteen. Methaan is een veel krachtiger broeikasgas dan CO2.

De onderzoekers betogen dat er nog tijd is om het gevaar van ‘stranded value’ te keren. Het aantal orders voor de bouw van lng-aangedreven schepen zit weliswaar fors in de lift, maar de actieve lng-vloot is nog relatief klein. Reders en financiers zouden volgens hen moeten overwegen om geen schepen met lng-aandrijving meer te bestellen, maar te investeren in schepen die zijn voorbereid op de komst van zero-emissie brandstoffen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement