Girteka verwacht files die kunnen oplopen tot 50 kilometer. In een interview met financieel persbureau Bloomberg zegt de strategiedirecteur van het bedrijf, Kristian Kaas Mortensen, dat Girteka in dat geval gedwongen wordt opdrachten af te slaan. De vervoerder staat hierin niet alleen. De Britse vervoerdersorganisatie Road Haulage Association ziet dat ook andere Europese wegvervoerders op dit moment geen ritten naar het VK in januari aannemen.

Mortensen maakt zich vooral zorgen over de export van levensmiddelen. Bederfelijke goederen als fruit en vis komen te laat aan en lege schappen in de Britse supermarkten zijn het gevolg, zo waarschuwt hij.

Bufferparkeerlocaties

In Nederland is Rijkswaterstaat woensdag begonnen met de implementatie van verkeerscirculatieplannen rondom de ferryterminals. Het gaat om ferryhavens in Hoek van Holland, Europoort, Rozenburg, Vlaardingen en IJmuiden.

Rijkswaterstaat richt daarbij tijdelijke bufferparkeerlocaties in voor vrachtwagenchauffeurs die op weg naar het VK hun papieren nog niet op orde blijken te hebben. De grootste tijdelijke parkeerplaats, met plek voor 280 trucks, is te vinden op een terrein van het Havenbedrijf Rotterdam aan de Moezelweg. In Hoek van Holland is ruimte voor 200 vrachtwagens, in Maasdijk gaat het om 24 trucks en in IJmuiden bedraagt dat aantal 45. In de gemeente Vlaardingen zijn twee parkings samen goed voor 160 voertuigen.

Deze week werden de besprekingen tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk opnieuw verlengd. De onderhandelaars zeggen nog steeds hoop te houden op een goede afloop. Ursula von der Leyen ziet nog een pad naar een brexitdeal. Dat pad is volgens de voorzitter van de Europese Commissie alleen wel erg smal geworden. Ze benadrukte dat de komende dagen cruciaal zijn in de onderhandelingen. Ook de Britse Premier Boris Johnson zegt te blijven inzetten op een akkoord, ‘maar geen deal is zeker ook een van de mogelijke uitkomsten.’

Noodplan

Parallel aan de onderhandelingen met de Britten werkt de Europese Commissie aan noodmaatregelen om het vervoer over de weg en via de lucht te beschermen in het geval van een no-deal. Het pakket voorziet in een overgangsperiode waarin Europese vergunningen geldig blijven. Zo kunnen wegvervoerders tot en met juni 2021 gebruik blijven maken van de Eurovergunning. Pas daarna zou een vergunning voor landen buiten de EU, de zogenoemde CEMT-vergunning, nodig zijn.

De Commissie benadrukt dat na een harde brexit alleen nog rechtsgrond is voor wegvervoer op basis van CEMT-vergunningen. Het aantal CEMT-vergunningen is echter beperkt en bovendien zijn deze voor 2021 al vergeven. Het noodplan voorziet niet in overgangsmaatregelen voor derdelanden- en cabotagevervoer.