Zoals Raoul Wijnands, project manager testing bij DAF, het verwoordt ‘deelt de XD veel dna’ met zijn voorganger, de XF, waar inmiddels al 50.000 exemplaren van verkocht zijn. De aanpassingen die zijn gedaan, maken de XD geschikter voor stadsdistributie.

DAF komt naar eigen zeggen uit op een Europees marktaandeel van 17,5%. Dat aandeel is voor een groot deel te danken aan de verkoop van de XF-trucks. Alleen Volvo en Mercedes zijn met meer trucks vertegenwoordigd op de Europese markt. Door nu ook een verbeterde distributietruck te presenteren, hoopt DAF dat marktaandeel verder uit te breiden.

Testrit

In El Vendrell, een stadje iets ten zuiden van Barcelona, vond afgelopen week een testrit van het laatste model van DAF plaats. In het slaperige stadje, waar het ‘s zomers ronkt van de toeristen, stonden in de haven tussen de superjachten de nieuwe XD’s tentoongesteld. Journalisten werden uitgenodigd om te komen rijden, maar vooral ook te kijken. Het belangrijkste verschil tussen de XD en de voorgaande modellen XF, XG en XG+ zit hem namelijk in het zicht.

Vanuit de nieuwe cabine van de XD kun je meer zien dan in voorgaande modellen. De voorruit heeft bijvoorbeeld een doorkijkje onder de ruitenwissers, waardoor ook verkeer vlak voor de truck te zien is. Zelfs in de zijdeur is een raam geplaatst, dat DAF betitelt als ‘curb view window’. Het moet ervoor zorgen dat de chauffeur bijvoorbeeld fietsers die zich direct naast de truck bevinden, direct kan zien. Om nog meer zicht te hebben is het mogelijk om de bijrijderstoel in de klappen.

Daf XD cabine binnenkant
Foto: NT / Roel van der Maas

De zogenaamde ‘corner view’ moet ook voor meer overzicht in de stad zorgen. Aan de zijkant van de truck is een camera met fisheye-lens aangebracht, waardoor je verkeer langs de gehele rechterzijde van de truck kunt zien.

Londen 2024

De XD is ook een stukje lager dan zijn voorgangers, met de veiligheid in de binnenstad in het achterhoofd. Nu lijkt de veiligheid van de medeweggebruikers een nobel streven, maar ook de belangen van de regelgeving wegen mee.

Londen introduceerde een systeem met sterren voor trucks vanaf 12 ton. Wat vooral telt bij deze eisen is het directe zicht. Hoe meer de chauffeur vanuit de cabine van de straat kan zien, hoe hoger de truck scoort op de index. De minimale vereiste is drie van de vijf sterren, de XD krijgt er vier.

Vanaf 2024 moeten vrachtwagens die de Britse hoofdstad in willen aan deze strengere veiligheidseisen voldoen. De regels passen in een trend van het aanscherpen van regels om het aantal verkeersdoden terug te dringen. In de EU speelt verkeersveiligheid ook een steeds prominentere rol en moeten dode hoeken van vrachtwagens tot een minimum beperkt worden.

Ruime cabine

Wat bij de testrit ook opvalt is de ruime cabine. Volgens DAF is dit om de vrachtwagen aantrekkelijker te maken voor chauffeurs. Er is meer bewegingsruimte en zelfs in een dagcabine is er plek voor een klein koelkastje. Als een bedrijf met de XD rijdt, zullen de chauffeurs vanzelf komen, is de gedachte. Met de huidige personeelstekorten is het een mooi lokmiddel voor nieuwe krachten.

Die extra ruimte heeft DAF te danken aan een Europese regel uit 2020. Met een rondere, meer aerodynamische voorkant kan het brandstofverbruik van een truck met 10% verlaagd worden, zo bleek eerder uit onderzoek, hoewel dat percentage met de kortere rijsnelheden in de stad van de XD wel iets lager zal liggen. De Europese Commissie besloot dat een verlenging niet ten koste mag gaan van de laadlengte en heeft daarom een uitzondering voor verlengde cabines gemaakt in de wetgeving over afmetingen van de truck.

Daf XD in Barcelona
Foto: DAF

De cabineverlenging leidde er wel toe dat deze DAF’s voorlopig niet als LZV de weg op mogen in Nederland, omdat ze de maximale lengte van 25,25 meter overschrijden. Voor de XD zal dit een minder groot probleem zijn, gezien de truck vooral bedoeld is voor distributie over kortere afstanden.

Elektrische variant

Het verruimen en verlagen van de cabine is mede mogelijk door een kleinere motor die standaard in de XD zit. Waar bij de XF nog gekozen kan worden tussen een Paccar MX-13 en MX-11, is er bij de XD alleen de mogelijkheid voor een MX-11. Dat geeft de nieuwe truck een vermogen tussen de 300 en 450 pk. De krachtigere MX-13 zou overbodige luxe zijn, gezien de distributietruck minder zware vracht vervoert. De XD wordt uitsluitend geleverd met automatische versnellingsbak.

Een elektrische variant van de truck zal binnenkort van de band rollen en wordt naar verwachting in het eerste kwartaal van 2023 opgeleverd. Die zal een range hebben van 200 tot 500 kilometer en een vermogen van 210 tot 525 kwh. Ook is de truck geschikt om te laden met 325 kw.

Eerste exemplaren

De eerste XD’s zijn inmiddels al opgeleverd. In Nederland was recycler Renewi het eerste bedrijf dat met de nieuwe DAF aan de slag ging. Renewi gaat de vrachtwagen inzetten om afval op te halen in het stadscentrum van Eindhoven.

Ook het Belgische Distrilog heeft de eerste vijf XD’s in gebruik genomen. De vrachtwagens worden toegevoegd aan de vloot van 400 voertuigen. Distrilog is een logistiek dienstverlener en gaat de trucks gebruiken voor distributie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement