Dat schrijft Transport Intelligence (TI) in een toelichting op zijn nieuwste capaciteitsindex.
Volgens de Britse analist hebben kleine en middelgrote vervoerders door de prijsontwikkeling in de spotmarkt steeds meer moeite om het hoofd boven water te houden. Een bedrijfsverkoop wordt daardoor steeds aantrekkelijker. Als voorbeelden noemt TI de koop van de Nederlandse Transport Maatschappij (NTM) en het Kroatische Trans Integral door Rhenus en de overname van Devoluy door Geodis in Frankrijk.
De haperende economie in combinatie met de toch al lagere vraag in deze tijd van het jaar zetten een rem op de vraag naar wegvervoer. Vervoerders zien zich door de toename van de vrije capaciteit genoodzaakt een concurrentieslag te voeren op basis van prijs. De spottarieven zijn daardoor in het eerste kwartaal gedaald met 12% ten opzichte van een jaar eerder. In maart bedroeg de afname zelfs 18% ten opzichte van dezelfde maand in 2022.
Gestaag omhoog
De stijging van de beschikbare capaciteit is zichtbaar sinds mei van dit jaar en volgt een gestaag pad omhoog, zo blijkt uit de index van TI. Voor transporteurs is er echter ook een lichtpuntje. De snelle groei van de vrije laadruimte kwam in maart namelijk vrijwel tot stilstand (+0,4% ten opzichte van februari).
De spottarieven liggen sinds drie maanden onder de gemiddelde contracttarieven, wat volgens TI een symptoom is van de afkalvende vraag naar transport. De analist verwacht echter ook dat vervoerders in de rest van het jaar in rustiger vaarwater terecht zullen komen door een toenemende vraag naar spotvervoer in de eerste jaarhelft.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?