Ginaf bouwt e-truck die draadloos kan opladen tijdens het rijden

'Smart road'

Truckbouwer Ginaf heeft een elektrische vrachtwagen gebouwd die is voorzien van een draadloos oplaadsysteem voor gebruik op een zogenoemde ‘smart road’. Voorlopig kan de truck alleen terecht op een stuk weg van 400 meter in Zweden.

GINAF Truck rijdend ladend in Gotland
Foto: Ginaf

Het gaat om een 50 tons elektrische Ginaf GE2121, een modificatie van de DAF XF. Het draadloze laadsysteem is afkomstig van Israëlische bedrijf Electreon.

Electreon is ook penvoerder van het Zweedse demonstratieproject met de zogenoemde ‘smart road’. Dat stuk weg is gelegen op het eiland Gotland, waar een consortium van bedrijven proeven doet met draadloos laden.

Inductie

Dat laden gebeurt door inductie. Daarvoor hebben de betrokken partijen onder het wegdek een groot aantal koperen spoelen aangebracht die een elektrische spanning opwekken in de ontvanger in het voertuig.

Uit documentatie van Smart Road Gotland blijkt dat zo een laadvermogen van 25 kilowatt mogelijk is. Dat vermogen kan worden verhoogd door meer ontvangers in te bouwen in een voertuig. Zo rijdt er op het Zweedse eiland ook een bus rond met drie ontvangers, die met 75 kilowatt kan laden. ‘Grote accupakketten zijn daardoor niet meer nodig’, zo schrijven de initiatiefnemers.

7 tot meer dan 50 ton

De eerste proeven met de Ginaf zijn inmiddels met succes afgerond. ‘Hiermee bewijzen we een flexibel en kwalitatief hoogwaardig alternatief voor OEM truckfabrikanten te zijn, voor transportbedrijven die hun vrachtwagens met een gewichtsklasse van 7 tot meer dan 50 ton willen verduurzamen’, zegt ceo Roeland van der Woude van Ginaf.

Ginaf is gespecialiseerd in de ontwikkeling en productie van speciale trucks op basis van voertuigen van Daf en Mercedes-Benz, zoals de ombouw of retrofit naar een elektrische aandrijving. Het bedrijf is al meer dan veertig jaar gevestigd in Veenendaal.

Economisch haalbaar

De geëlektrificeerde weg op Gotland heeft bijna tien miljoen euro gekost, waarvan het grootste deel is opgehoest door de Zweedse overheid. Het Zweedse transportministerie doet onderzoek naar de haalbaarheid van een veel groter elektrisch wegennet. Volgens de consortiumpartijen is het economisch haalbaar om 2.000 kilometer Zweedse snelweg te voorzien van de techniek.

Ginaf bouwt e-truck die draadloos kan opladen tijdens het rijden | NT

Ginaf bouwt e-truck die draadloos kan opladen tijdens het rijden

'Smart road'

Truckbouwer Ginaf heeft een elektrische vrachtwagen gebouwd die is voorzien van een draadloos oplaadsysteem voor gebruik op een zogenoemde ‘smart road’. Voorlopig kan de truck alleen terecht op een stuk weg van 400 meter in Zweden.

GINAF Truck rijdend ladend in Gotland
Foto: Ginaf

Het gaat om een 50 tons elektrische Ginaf GE2121, een modificatie van de DAF XF. Het draadloze laadsysteem is afkomstig van Israëlische bedrijf Electreon.

Electreon is ook penvoerder van het Zweedse demonstratieproject met de zogenoemde ‘smart road’. Dat stuk weg is gelegen op het eiland Gotland, waar een consortium van bedrijven proeven doet met draadloos laden.

Inductie

Dat laden gebeurt door inductie. Daarvoor hebben de betrokken partijen onder het wegdek een groot aantal koperen spoelen aangebracht die een elektrische spanning opwekken in de ontvanger in het voertuig.

Uit documentatie van Smart Road Gotland blijkt dat zo een laadvermogen van 25 kilowatt mogelijk is. Dat vermogen kan worden verhoogd door meer ontvangers in te bouwen in een voertuig. Zo rijdt er op het Zweedse eiland ook een bus rond met drie ontvangers, die met 75 kilowatt kan laden. ‘Grote accupakketten zijn daardoor niet meer nodig’, zo schrijven de initiatiefnemers.

7 tot meer dan 50 ton

De eerste proeven met de Ginaf zijn inmiddels met succes afgerond. ‘Hiermee bewijzen we een flexibel en kwalitatief hoogwaardig alternatief voor OEM truckfabrikanten te zijn, voor transportbedrijven die hun vrachtwagens met een gewichtsklasse van 7 tot meer dan 50 ton willen verduurzamen’, zegt ceo Roeland van der Woude van Ginaf.

Ginaf is gespecialiseerd in de ontwikkeling en productie van speciale trucks op basis van voertuigen van Daf en Mercedes-Benz, zoals de ombouw of retrofit naar een elektrische aandrijving. Het bedrijf is al meer dan veertig jaar gevestigd in Veenendaal.

Economisch haalbaar

De geëlektrificeerde weg op Gotland heeft bijna tien miljoen euro gekost, waarvan het grootste deel is opgehoest door de Zweedse overheid. Het Zweedse transportministerie doet onderzoek naar de haalbaarheid van een veel groter elektrisch wegennet. Volgens de consortiumpartijen is het economisch haalbaar om 2.000 kilometer Zweedse snelweg te voorzien van de techniek.