Dat meldt De Stentor. Bij BDK werkten op het moment van het faillissement nog zo’n elf mensen. Het faillissement heeft alleen betrekking op het personeel en de activiteiten van BDK. De vrachtwagens zijn eigendom van de overkoepelende holding die niet failliet is.
Domino-effect
BDK had nog geld tegoed van slachterij Gosschalk uit Epe, tevens een klant van de transporteur. Gosschalk, dat in 2021 enige tijd de deuren moest sluiten na onthullingen van dierenmishandeling door dierenrechtenorganisatie Varkens in Nood, kwam naar eigen zeggen in geldnood door het faillissement van een Deense afnemer. Op zijn website schrijft de slachterij over een ‘acuut liquiditeitsprobleem’.
Veehouderij VanDrie Group was afgelopen januari voornemens Gosschalk over te nemen, maar haakte af na het faillissement van de Denen. Gosschalk ontliep zelf een faillissement door een deal te sluiten met de schuldeisers, aldus De Stentor.
BDK zou door die deal een openstaande vordering zijn misgelopen en verloor aan Gosschalk bovendien een belangrijke klant. Het transportbedrijf was daarom niet meer in staat om lonen inclusief vakantiegeld aan zijn werknemers uit te keren. Op 30 juni vroeg BDK faillissement aan.
Doorstart
BDK ging na het faillissement op zoek naar een kandidaat om de activiteiten van het bedrijf voort te zetten. Die vond BDK in W. van ’t Ende Transport uit Hattemerbroek, een transporteur die gespecialiseerd is in vervoer van containers en pluimvee. Van ’t Ende neemt acht medewerkers van BDK over.