Waterstofpionier Zepp.solutions bouwt fabriek in regio Rijnmond

Europese subsidie

Waterstofpionier Zepp.solutions gaat een fabriek bouwen in de regio Rijnmond voor de productie van brandstofcelsystemen. De start-up kreeg daarvoor een subsidie van bijna twee miljoen euro van het Europese Just Transition Fund (JTF) toegewezen.

zepp europa waterstoftruck
Foto: Zepp.solutions

Waar de fabriek precies komt, weet het bedrijf nog niet. Zepp laat weten dat het een aantal locaties op het oog heeft in de regio rond Rotterdam. De nieuwe fabriek zal gebruikt worden voor de productie van Zepp’s waterstof-brandstofcelmodules Y50 en X150. Deze modules zetten waterstofgas om in elektrische hoogspanning die wordt gebruikt om voertuigen, schepen of andere zware machines aan te drijven.

Zepp wil de productie in de fabriek opschalen tot 1.000 systemen per jaar. Op de productielocatie komen ongeveer 100 mensen te werken. Volgens de start-up is een aanzienlijk deel van te produceren brandstofcelsystemen bedoeld voor Europa-trucks van Zepp, waar dit jaar de eerste testen mee beginnen. Deze trucks hebben 50 kilo waterstof aan boord, goed voor een actieradius van meer dan 700 kilometer.

De eerste twee vrachtwagens met Zepp’s brandstofcelsystemen gaan later dit jaar de weg op voor Vos Transport en BCTN. De systemen worden momenteel al gebruikt in onder andere de Rotterdamse Watertaxi, een Terberg yard tractor, graafmachines voor in de bouwsector en een 67 meter lang binnenvaartschip.

Waterstofpionier Zepp.solutions bouwt fabriek in regio Rijnmond | NT

Waterstofpionier Zepp.solutions bouwt fabriek in regio Rijnmond

Europese subsidie

Waterstofpionier Zepp.solutions gaat een fabriek bouwen in de regio Rijnmond voor de productie van brandstofcelsystemen. De start-up kreeg daarvoor een subsidie van bijna twee miljoen euro van het Europese Just Transition Fund (JTF) toegewezen.

zepp europa waterstoftruck
Foto: Zepp.solutions

Waar de fabriek precies komt, weet het bedrijf nog niet. Zepp laat weten dat het een aantal locaties op het oog heeft in de regio rond Rotterdam. De nieuwe fabriek zal gebruikt worden voor de productie van Zepp’s waterstof-brandstofcelmodules Y50 en X150. Deze modules zetten waterstofgas om in elektrische hoogspanning die wordt gebruikt om voertuigen, schepen of andere zware machines aan te drijven.

Zepp wil de productie in de fabriek opschalen tot 1.000 systemen per jaar. Op de productielocatie komen ongeveer 100 mensen te werken. Volgens de start-up is een aanzienlijk deel van te produceren brandstofcelsystemen bedoeld voor Europa-trucks van Zepp, waar dit jaar de eerste testen mee beginnen. Deze trucks hebben 50 kilo waterstof aan boord, goed voor een actieradius van meer dan 700 kilometer.

De eerste twee vrachtwagens met Zepp’s brandstofcelsystemen gaan later dit jaar de weg op voor Vos Transport en BCTN. De systemen worden momenteel al gebruikt in onder andere de Rotterdamse Watertaxi, een Terberg yard tractor, graafmachines voor in de bouwsector en een 67 meter lang binnenvaartschip.