Nederlands-Belgische controle: een derde van vrachtwagens op de bon

34 overtredingen

Bij een gezamenlijke controle tussen België en Nederland zijn zestien vrachtwagens beboet voor 34 overtredingen. In totaal werden 49 vrachtwagens gecontroleerd.

Inspecteur van ILT in vrachtwagen
Foto: ILT

De actie omvatte controles in Venlo, Zonhoven en Fernelmont, die allemaal op 20 september plaatsvonden. De controles richtten zich vooral op de naleving van de rij- en rusttijden, het correct gebruik van de tachograaf en de aanwezigheid van de verplichte documentatie.

In Nederland controleerde de ILT 26 vrachtwagens waarbij de helft werd beboet. In totaal zijn er acht processen-verbaal en zeven boeterapporten opgemaakt. Vijf chauffeurs mochten niet verder omdat ze hun rij- en rusttijden hadden overschreden of hun tachograaf hadden gemanipuleerd.

Tachograafmanipulatie

Aan de controle in Venlo namen ook de politie Landelijke Eenheid Transport- en Milieucontrole, de RDW en Belgische inspecteurs deel. Dit in het kader van het samenwerkingsverband Manipulatie Expert Groep (MEG) dat gericht is op het opsporen van tachograafmanipulatie.

In België controleerde de Belgische Federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer 23 voertuigen. Drie daarvan kregen een boete voor in totaal dertien overtredingen. Negen boetes hadden te maken met regels omtrent rusten.

Nederlands-Belgische controle: een derde van vrachtwagens op de bon | NT

Nederlands-Belgische controle: een derde van vrachtwagens op de bon

34 overtredingen

Bij een gezamenlijke controle tussen België en Nederland zijn zestien vrachtwagens beboet voor 34 overtredingen. In totaal werden 49 vrachtwagens gecontroleerd.

Inspecteur van ILT in vrachtwagen
Foto: ILT

De actie omvatte controles in Venlo, Zonhoven en Fernelmont, die allemaal op 20 september plaatsvonden. De controles richtten zich vooral op de naleving van de rij- en rusttijden, het correct gebruik van de tachograaf en de aanwezigheid van de verplichte documentatie.

In Nederland controleerde de ILT 26 vrachtwagens waarbij de helft werd beboet. In totaal zijn er acht processen-verbaal en zeven boeterapporten opgemaakt. Vijf chauffeurs mochten niet verder omdat ze hun rij- en rusttijden hadden overschreden of hun tachograaf hadden gemanipuleerd.

Tachograafmanipulatie

Aan de controle in Venlo namen ook de politie Landelijke Eenheid Transport- en Milieucontrole, de RDW en Belgische inspecteurs deel. Dit in het kader van het samenwerkingsverband Manipulatie Expert Groep (MEG) dat gericht is op het opsporen van tachograafmanipulatie.

In België controleerde de Belgische Federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer 23 voertuigen. Drie daarvan kregen een boete voor in totaal dertien overtredingen. Negen boetes hadden te maken met regels omtrent rusten.