Een jaar geleden tikten de lng-prijzen de 4 euro per kilo aan. Wat betekende dat voor de vraag?
Dat is niet een prijsniveau waarop er een business case is voor lng. Gelukkig zijn onze klanten blijven doorrijden en zijn de volumes met name in Nederland op niveau gebleven. Dat heeft te maken met brandstofclausules. Uiteindelijk heeft de eindklant ook de hoge gasprijs moeten betalen. Zelf hebben wij ook ingeteerd op onze marges. De prijs had namelijk nog hoger kunnen zijn. Wij konden dat gedurende een korte periode volhouden doordat we een kapitaalintensief bedrijf zijn. In Duitsland zijn de volumes overigens veel meer ingezakt.
Vanwaar dat verschil?
In Nederland is de lng-markt meer volwassen doordat hier eerder dan in Duitsland gestart is met het rijden op lng en bio-lng. Het aantal voertuigen op lng is daar bovendien sterk gegroeid door het fiscale regime: lng-trucks hebben nu nog tolvrijstelling. De business-case is in Duitsland daardoor sterker, terwijl in Nederland ook de CO2-reductie een grote rol speelt. Veel Duitse vervoerders konden de tariefstijgingen niet doorberekenen aan hun klanten.
Is het vertrouwen bij jullie klanten inmiddels terug?
Ja, dat zien wij wel. Na de piek van vorig jaar is de gasprijs weer rap naar beneden gekomen toen de voorraden weer gevuld waren. Maar klanten moeten er wel een goed gevoel bij krijgen. Dat het niet voor even is, maar voor langere tijd. Als je naar 2023 kijkt, is het prijsniveau, behalve in januari, weer structureel onder de dieselprijs gekomen. Dat is waar het hoort te zijn en waar we competitief zijn ten opzichte van traditionele brandstof.
Er rijden in Nederland 800 lng-trucks rond. Kun je daar als tankbedrijf je businesscase op bouwen?
Ja. Wij schatten overigens dat het er zeker duizend zijn en in Duitsland ongeveer het vijfvoudige. Het vertrouwen van onze financiers en aandeelhouders is gestoeld op een groeiende markt. De kern van onze strategie daarbij is dat we toewerken naar fossielvrije producten. We zitten nu nog op een mix van ongeveer 25% bio-lng en 75% lng, maar ik verwacht dat we in de komende drie jaar richting de 100% bio-lng zullen gaan. Wij hebben de sourcing daarvan ook echt veiliggesteld.
Wat weerhoudt je ervan om het aandeel bio-lng nu al richting 100% op te schroeven? Is dat de prijs?
Bio-lng is er al, maar wel beperkt. De prijs speelt ook een rol, maar we kunnen op dit moment prijzen op een niveau dat beperkt boven lng ligt.
Hoeveel duurder is bio-lng?
Dat is afhankelijk van de blend die we kunnen aanbieden, van de echte CO2-reductie en de certificaatprijs die in de markt wordt betaald. Maar ik zou zeggen dat als wij nu een 25% blend aanbieden voor maximaal 10 cent boven de lng-prijs.
Hoe komt de prijs van een kilo lng tot stand?
Op dit moment kiezen we ervoor om onze lijstprijzen nog op basis van TTF (aardgas-handelsprijzen, red.) op te stellen, terwijl onze sourcing gedeeltelijk bio-lng en gedeeltelijk lng is. Daarbovenop komen een accijnscomponent, een vergoeding voor de transportkosten naar onze tankstations en een marge om ons apparaat draaiend te kunnen houden. Dat laatste proberen wij zo lean and mean mogelijk te doen, met onbemande tankstations en een personeelsbestand van ongeveer 35 mensen.
Betekent 100% bio-lng dat de prijs straks onafhankelijk wordt van de aardgasmarkt?
Op dit moment hebben we te maken met een mix van prijsstructuren. We hebben inkoopcontracten waar de TTF-component niet in zit, maar ook contracten die wel op basis van de gasprijs zijn opgesteld. Onze aanname is dat in de loop van de tijd de TTF-component minder wordt, maar wel op een bepaalde manier blijft bestaan. Wij bieden overigens ook prijzen op maat aan, waarbij de tarieven voor drie of vijf jaar vastgezet kunnen worden.
Rolande investeert ook in eigen bio-lng-productie.
Onze strategie is om deels bij derden in te kopen en deels eigen productie te hebben. Op dit moment bouwen we een bestaande vergistingsinstallatie in de Flevopolder om, zodat we daar bio-lng kunnen produceren.
Wat voor materiaal gaat daar in?
In Nederland bestaat de feedstock voornamelijk uit mest, samen met andere organische reststromen uit bijvoorbeeld de voedselproductie. De bio-lng die we inkopen in Scandinavië is gemaakt van afval uit de visindustrie. Cruciaal daarbij is dat het gaat om organische stromen die niet op een andere manier kunnen worden gebruikt. Alle feedstocks zijn gecertificeerd.
Hoe gaat het met de groei van het aantal tankstations?
In Nederland hebben we nu veertien stations, in België vijf. In Duitsland hebben we onlangs onze achtste locatie geopend en binnenkort volgt de negende. De komende zes maanden groeien we in Duitsland naar twaalf stations.
Wat zijn verder interessante markten voor Rolande?
Op dit moment zijn wij in de Benelux en in Duitsland actief en dat zijn ook de markten waar we willen uitbreiden. We kijken ook naar Oost-Europa, Scandinavië en Frankrijk.
In Duitsland gaat binnenkort het Maut-voordeel er af en in Nederland is de overheid ook niet meer van plan om lng nog te stimuleren. Gaat lng niet de slag verliezen van batterij-elektrische en waterstoftrucks?
We krijgen helaas wat minder aandacht dan in het verleden, maar lng en met name bio-lng zijn wel heel goede oplossingen om het zware wegvervoer te vergroenen. Dat neemt niet weg dat ook er ook andere oplossingen zijn, zoals elektrische vrachtauto’s. Daarom zijn wij bijvoorbeeld ook elektrische laadpunten aan het bouwen op ons station in Tilburg. Alleen gaat het nog wat jaren duren voordat elektrisch vervoer echt groot uitgerold kan worden.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?