Zeebrugse havenbedrijven pleiten voor Schipdonkkanaal

Voor APZI, de vereniging van Zeebrugse havenbedrijven, is een volwaardige binnenvaartontsluiting voor de haven van Zeebrugge een absolute prioriteit. De bedrijven hebben veel geïnvesteerd en willen dat de haven zich ook kan ontwikkelen via de binnenvaart, zegt voorzitster Erna Vienne.

Dit artikel verder lezen?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector. 

Abonneer nu

Reacties

Laat aub het schipdonkkanaal zoals het is. Laat ons aub wat natuur!

Geplaatst door: carlie op

Vooral beklemmend is het toekomstbeeld van een verbreed Schipdonkkanaal in een steeds meer geïndustrialiseerd landschap met van Damme tot Merendree overslagplaatsen, kmo-zones en industriële vestigingsplaatsen waardoor de wegmobiliteit steeds meer uitbreidt.

Er is zelfs in dit gebied bijna geen plaats meer te vinden waar het rustig is.

En de vraag blijft natuurlijk ook of Zeebrugge moet blijven uitbreiden, en die uitbreiding gepaard moet gaan met binnenvaart door dit landelijke Vlaanderen.

Geplaatst door: Guido Steenkiste op

Binnenvaart op zich is wellicht wel een ecologisch transportsysteem, maar de uitvoering van de verbreding zal onmiskenbaar een ecologische ramp vormen. Investeren in de estuaire vaart is uiteraard de meest ecologische oplossing. Samen met het spoor zal de AX annex omvorming van de N49 tot autosnelweg veel meer trafiek kunnen opvangen dan nu het geval is. Brugge verschuift het bruggenprobleem naar o.m. Damme: volgens de MER-studie zullen de (platte?) bruggen tussen 20 en 31 keer per dag open staa

Geplaatst door: Louis De Keyser op

Wat heeft één van de mooiste kanalen die Europa nog rijk is misdaan? Wij hebben de indruk dat door bepaalde Brugse politici de misdaad bijzonder groot moet zijn. Een argument die nu momenteel gebruikt wordt is de werkgelegenheid in de Zeebrugse haven. Nu wij momenteel volop in een economische crisis verkeren gaan bepaalde personen het woord “bijkomende werkgelegenheid” gebruiken om toch maar het Schipdonkkanaal te kunnen verbreden!Verzilting, waterbeheersing en vele andere aspekten worden nu zom

Geplaatst door: Bea Vanryckeghem op
Zeebrugse havenbedrijven pleiten voor Schipdonkkanaal | NT

Zeebrugse havenbedrijven pleiten voor Schipdonkkanaal

Voor APZI, de vereniging van Zeebrugse havenbedrijven, is een volwaardige binnenvaartontsluiting voor de haven van Zeebrugge een absolute prioriteit. De bedrijven hebben veel geïnvesteerd en willen dat de haven zich ook kan ontwikkelen via de binnenvaart, zegt voorzitster Erna Vienne.

Dit artikel verder lezen?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector. 

Abonneer nu

Reacties

Laat aub het schipdonkkanaal zoals het is. Laat ons aub wat natuur!

Geplaatst door: carlie op

Vooral beklemmend is het toekomstbeeld van een verbreed Schipdonkkanaal in een steeds meer geïndustrialiseerd landschap met van Damme tot Merendree overslagplaatsen, kmo-zones en industriële vestigingsplaatsen waardoor de wegmobiliteit steeds meer uitbreidt.

Er is zelfs in dit gebied bijna geen plaats meer te vinden waar het rustig is.

En de vraag blijft natuurlijk ook of Zeebrugge moet blijven uitbreiden, en die uitbreiding gepaard moet gaan met binnenvaart door dit landelijke Vlaanderen.

Geplaatst door: Guido Steenkiste op

Binnenvaart op zich is wellicht wel een ecologisch transportsysteem, maar de uitvoering van de verbreding zal onmiskenbaar een ecologische ramp vormen. Investeren in de estuaire vaart is uiteraard de meest ecologische oplossing. Samen met het spoor zal de AX annex omvorming van de N49 tot autosnelweg veel meer trafiek kunnen opvangen dan nu het geval is. Brugge verschuift het bruggenprobleem naar o.m. Damme: volgens de MER-studie zullen de (platte?) bruggen tussen 20 en 31 keer per dag open staa

Geplaatst door: Louis De Keyser op

Wat heeft één van de mooiste kanalen die Europa nog rijk is misdaan? Wij hebben de indruk dat door bepaalde Brugse politici de misdaad bijzonder groot moet zijn. Een argument die nu momenteel gebruikt wordt is de werkgelegenheid in de Zeebrugse haven. Nu wij momenteel volop in een economische crisis verkeren gaan bepaalde personen het woord “bijkomende werkgelegenheid” gebruiken om toch maar het Schipdonkkanaal te kunnen verbreden!Verzilting, waterbeheersing en vele andere aspekten worden nu zom

Geplaatst door: Bea Vanryckeghem op