Reders verkiezen confrontatie boven wegvluchten

Rederijen die private bewakers aan boord hebben, kiezen steeds meer voor slow steaming, ook in wateren waar piraten actief zijn. Met de gerealiseerde besparingen kunnen ze de bewaking betalen.

In de strijd tegen de piraten in de Indische Oceaan was de snelheid van het schip het belangrijkste wapen. Het liet heel wat reders toe tijdig een uitwijkmanoeuvre te maken, want rubberboten of andere piratenvaartuigen halen zelden de topsnelheid van grotere vrachtschepen. Piraten zijn er volgens Britse bronnen nog nooit in geslaagd een schip te kapen dat 18 knopen of meer voer.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk de abonnementen

Reders verkiezen confrontatie boven wegvluchten | NT

Reders verkiezen confrontatie boven wegvluchten

Rederijen die private bewakers aan boord hebben, kiezen steeds meer voor slow steaming, ook in wateren waar piraten actief zijn. Met de gerealiseerde besparingen kunnen ze de bewaking betalen.

In de strijd tegen de piraten in de Indische Oceaan was de snelheid van het schip het belangrijkste wapen. Het liet heel wat reders toe tijdig een uitwijkmanoeuvre te maken, want rubberboten of andere piratenvaartuigen halen zelden de topsnelheid van grotere vrachtschepen. Piraten zijn er volgens Britse bronnen nog nooit in geslaagd een schip te kapen dat 18 knopen of meer voer.

Dit artikel verder lezen?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector. 

Abonneer nu