MDK wil maritieme dienstverlening uitbreiden

Brand Story

Volgend jaar zijn er verkiezingen en wordt er een nieuwe Vlaamse regering gevormd. 2024 wordt dan ook een sleuteljaar voor het Vlaamse agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust, beter bekend als MDK. Samen met Rijkswaterstaat Nederland beheert MDK de doorvaart naar Antwerpen over de Westerschelde.

Nathalie Balcaen, administrateur-generaal van MDK. Foto: MDK
Deze Brand Story is afkomstig uit de jaarlijkse NT Oliebollenspecial.

MDK is een intern verzelfstandigd agentschap van de Vlaamse overheidsdienst Mobiliteit en Openbare Werken (MOW). Het staat in voor onder meer de loodsdiensten en de Vessel Traffic services.

‘De laatste jaren konden we veel realiseren, maar we moeten blijven vernieuwen’, steekt administrateur-generaal Nathalie Balcaen van wal. ‘Ik denk bijvoorbeeld aan de verdere vergroening. We hebben nu al drie volledig elektrische schepen die echt wel een verschil maken. Onze afdeling VLOOT heeft nog meer groene ambities. Tegen 2030 willen we de CO2-uitstoot van onze schepen met 40% verminderen. In november won de jongste VLOOT-veerboot, de volledig elektrische Vaar-Wel Raveel, een PUBLICA-award, een bekroning voor de meest inspirerende overheidsprojecten.’

‘We konden ook al veel knowhow opbouwen over de nieuwe generatie schepen. We hebben meer dan 45 vaartuigen waarop we nieuwe ‘smart shipping’-technologieën kunnen uitproberen. Samen met Nederland laten we op de Westerschelde al geruime tijd testen toe met technologie voor toekomstige autonome vaart. Ook hier moeten we verder op bouwen en in de gepaste wetgeving voorzien. Aan een versnelde overgang naar een volgende generatie smart shipping-schepen voor goederentransport in de EU werken we graag met volle overtuiging mee.’

Elektrificatie

Het is geen toeval dat de drie eerste operationele elektrische schepen van MDK veerboten zijn. ‘Gelet op de kleine afstanden die van oever tot oever worden afgelegd, is het elektrificeren van veerboten uitermate haalbaar. Het bewijst ook dat personenvervoer over water een topprioriteit blijft van MDK. Zowel met onze veerdiensten als met DeWaterbus, die in Antwerpen de bus- en tramdiensten van De Lijn aanvult. Toch is ons volgende elektrische project géén veerboot, maar een beloodsingsschip. Kleiner dan een veerboot, maar wel veel sneller en wendbaarder. Ook onze andere beloodsingsschepen hopen we tijdens de volgende legislatuur te vernieuwen’, aldus Balcaen.

In 2023 konden voor het eerst mastodonten met een diepgang van 16 meter diepgang via de Schelde naar en van Antwerpen varen. ‘Mede dankzij de loodsen, de verkeersleiders en de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit. We blijven dan ook een grote rol spelen in de nautische keten. Zo blijft onze dienst Vlaamse Hydrografie de Scheldebodem in kaart brengen. We willen onze dienstverlening verder uitbreiden én onze eigen organisatie blijven verbeteren. Het is daarbij van cruciaal belang dat we niet alleen diepterecords verbreken, maar de toegang tot onze havens ook vlot, veilig en betrouwbaar houden, door meer te investeren in mensen, in materiaal en in de optimalisatie van de operationele organisatiestructuur.’

Samenwerking met Nederland

Hiervoor werkt het agentschap al jarenlang nauw samen met Rijkswaterstaat Nederland. ‘Via het Gemeenschappelijk Nautisch Beheer (GNB). Samen zijn we verantwoordelijk voor vlot en veilig scheepvaartverkeer op de Westerschelde. Er opereren tal van spelers. Om sommigen van hen – zoals loodsen en binnenschippers – dichter bij elkaar te brengen en meer oog te krijgen voor elkaars prioriteiten, hebben we recent, vanuit het GNB, Get on Board gelanceerd, een bewustmakingscampagne rond veiligheid op de Westerschelde. Samen met Nederland gaan we ook voorzien in de volledige verkeersbegeleiding op het kanaal Gent-Terneuzen.’

Onze kernopdrachten:

  • Via de vier operationele entiteiten van het agentschap nemen we een aantal kernopdrachten op.
  • Het begeleiden vanaf de wal van alle scheepvaart samen met de Nederlandse collega’s. Het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum (MRCC) is het eerste meldpunt voor ongevallen op zee.
  • Het beschermen van de bevolking tegen het geweld van de zee. Het bevorderen van de recreatie op en langs het water en het beleven van de kust. Het in kaart brengen van de zee en de Schelde en weerberichten maken voor de zee en de kust.
  • Het inzetten van schepen voor opdrachten binnen de overheidsniche.
  • Het veilig en vlot loodsen en beloodsen van de scheepvaart.

Dit verhaal is aan u verteld door Agentschap MDK.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

MDK wil maritieme dienstverlening uitbreiden | NT

MDK wil maritieme dienstverlening uitbreiden

Brand Story

Volgend jaar zijn er verkiezingen en wordt er een nieuwe Vlaamse regering gevormd. 2024 wordt dan ook een sleuteljaar voor het Vlaamse agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust, beter bekend als MDK. Samen met Rijkswaterstaat Nederland beheert MDK de doorvaart naar Antwerpen over de Westerschelde.

Nathalie Balcaen, administrateur-generaal van MDK. Foto: MDK
Deze Brand Story is afkomstig uit de jaarlijkse NT Oliebollenspecial.

MDK is een intern verzelfstandigd agentschap van de Vlaamse overheidsdienst Mobiliteit en Openbare Werken (MOW). Het staat in voor onder meer de loodsdiensten en de Vessel Traffic services.

‘De laatste jaren konden we veel realiseren, maar we moeten blijven vernieuwen’, steekt administrateur-generaal Nathalie Balcaen van wal. ‘Ik denk bijvoorbeeld aan de verdere vergroening. We hebben nu al drie volledig elektrische schepen die echt wel een verschil maken. Onze afdeling VLOOT heeft nog meer groene ambities. Tegen 2030 willen we de CO2-uitstoot van onze schepen met 40% verminderen. In november won de jongste VLOOT-veerboot, de volledig elektrische Vaar-Wel Raveel, een PUBLICA-award, een bekroning voor de meest inspirerende overheidsprojecten.’

‘We konden ook al veel knowhow opbouwen over de nieuwe generatie schepen. We hebben meer dan 45 vaartuigen waarop we nieuwe ‘smart shipping’-technologieën kunnen uitproberen. Samen met Nederland laten we op de Westerschelde al geruime tijd testen toe met technologie voor toekomstige autonome vaart. Ook hier moeten we verder op bouwen en in de gepaste wetgeving voorzien. Aan een versnelde overgang naar een volgende generatie smart shipping-schepen voor goederentransport in de EU werken we graag met volle overtuiging mee.’

Elektrificatie

Het is geen toeval dat de drie eerste operationele elektrische schepen van MDK veerboten zijn. ‘Gelet op de kleine afstanden die van oever tot oever worden afgelegd, is het elektrificeren van veerboten uitermate haalbaar. Het bewijst ook dat personenvervoer over water een topprioriteit blijft van MDK. Zowel met onze veerdiensten als met DeWaterbus, die in Antwerpen de bus- en tramdiensten van De Lijn aanvult. Toch is ons volgende elektrische project géén veerboot, maar een beloodsingsschip. Kleiner dan een veerboot, maar wel veel sneller en wendbaarder. Ook onze andere beloodsingsschepen hopen we tijdens de volgende legislatuur te vernieuwen’, aldus Balcaen.

In 2023 konden voor het eerst mastodonten met een diepgang van 16 meter diepgang via de Schelde naar en van Antwerpen varen. ‘Mede dankzij de loodsen, de verkeersleiders en de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit. We blijven dan ook een grote rol spelen in de nautische keten. Zo blijft onze dienst Vlaamse Hydrografie de Scheldebodem in kaart brengen. We willen onze dienstverlening verder uitbreiden én onze eigen organisatie blijven verbeteren. Het is daarbij van cruciaal belang dat we niet alleen diepterecords verbreken, maar de toegang tot onze havens ook vlot, veilig en betrouwbaar houden, door meer te investeren in mensen, in materiaal en in de optimalisatie van de operationele organisatiestructuur.’

Samenwerking met Nederland

Hiervoor werkt het agentschap al jarenlang nauw samen met Rijkswaterstaat Nederland. ‘Via het Gemeenschappelijk Nautisch Beheer (GNB). Samen zijn we verantwoordelijk voor vlot en veilig scheepvaartverkeer op de Westerschelde. Er opereren tal van spelers. Om sommigen van hen – zoals loodsen en binnenschippers – dichter bij elkaar te brengen en meer oog te krijgen voor elkaars prioriteiten, hebben we recent, vanuit het GNB, Get on Board gelanceerd, een bewustmakingscampagne rond veiligheid op de Westerschelde. Samen met Nederland gaan we ook voorzien in de volledige verkeersbegeleiding op het kanaal Gent-Terneuzen.’

Onze kernopdrachten:

  • Via de vier operationele entiteiten van het agentschap nemen we een aantal kernopdrachten op.
  • Het begeleiden vanaf de wal van alle scheepvaart samen met de Nederlandse collega’s. Het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum (MRCC) is het eerste meldpunt voor ongevallen op zee.
  • Het beschermen van de bevolking tegen het geweld van de zee. Het bevorderen van de recreatie op en langs het water en het beleven van de kust. Het in kaart brengen van de zee en de Schelde en weerberichten maken voor de zee en de kust.
  • Het inzetten van schepen voor opdrachten binnen de overheidsniche.
  • Het veilig en vlot loodsen en beloodsen van de scheepvaart.

Dit verhaal is aan u verteld door Agentschap MDK.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.