Verwachting is daarom dat Unifeeder de komende jaren een leidende rol krijgt in de consolidatie onder shortseaspelers. Dat schrijft Drewry in een analyse van DP World’s jongste acquisitie ter waarde van 660 miljoen euro. Deze is volgens de onderzoekers opmerkelijk en is de eerste in zijn soort. Traditioneel bezitten rederijen overslagbedrijven en niet andersom. Vraag is daarom wat DP World motiveert.

Een mogelijke verklaring, en volgens Drewry de meest waarschijnlijke, is dat DP World de shortsea- en feederrederij wil gebruiken om de onbalans in macht tussen rederijen en terminals weer evenwichtiger te maken. Door de vele fusies en overnames en de vorming van mega-allianties hebben de rederijen afgelopen jaren veel macht over de terminals gewonnen.

Allianties

Die allianties vertegenwoordigen nu zulke grote ladingpakketten dat terminals tot veel bereid zijn om hun klandizie te winnen en daar maken de rederijen gretig gebruik van. Dat was begin dit jaar ook zichtbaar toen THE Alliance voor zijn nieuwe dienstregeling die per 1 april inging, tot op het laatste moment twee terminals in Engeland tegen elkaar uitspeelde om de beste deal te krijgen.

Met de beschikking over een eigen, goed aangesloten shortsea- en feederoperator wil DP World, die als terminal ook in het beschreven Engelse voorbeeld betrokken was, weer aantrekkelijker zijn dan de concurrentie en meer onderscheidingsvermogen hebben dan enkel de prijs.

Het bedrijf uit Dubai gebruikt ook al andere middelen om de machtsbalans weer recht te trekken, zoals de oprichting van vrije economische zones vlakbij diens terminals om de rederijen zo via transportvraag te dwingen zijn terminals aan te lopen.

Unifeeder

De reden dat DP World voor Unifeeder heeft gekozen is volgens Drewry drievoudig. Ten eerste was bekend dat de rederij te koop was. Ten tweede is de rederij de grootste in zijn soort in Europa en heeft het een goede reputatie als het om efficiëntie gaat, wat aantrekkelijk is voor deepsea carriers.

En als laatste heeft het bedrijf succesvolle ervaring met overnames, wat volgens de onderzoekers belangrijk is voor de toekomst. Om deze zet tot een succes te maken is het volgens Drewry namelijk belangrijk om de strategie ook uit te rollen naar andere gebieden waar DP World terminals heeft. Dat het bedrijf dat ook van plan is, bleek al uit de gezamenlijke verklaring van het overslagbedrijf en Unifeeder over de overname, waarin duidelijk werd gezinspeeld op uitbreiding buiten Europa.

Meer feedering

Wat de zet voor DP World ook aantrekkelijk maakt, is de toename van het gebruik van feederdiensten. Uit analyse van Drewry blijkt dat rederijen en allianties hun aantal directe aanlopen aan het terugbrengen zijn. Zo is het aantal directe aanlopen op de Azië – Noord-Europa loop in juli teruggelopen naar gemiddeld 12,3 per string, ten opzichte van 13,7 havenaanlopen in juli vorig jaar.

Conclusie van Drewry is daarom dat het bedrijf uit Dubai met de acquisitie vooral zijn huidige corebusiness wil beschermen door DP-terminals aantrekkelijker te maken dan de concurrentie. Een goed aangesloten shortsea- en feederoperator is voor rederijen ‘als een wortel voor een paard’ stelt de marktanalist. Ze verwachten dat het overslagbedrijf dit concept ook buiten Europa wil uitrollen en dus dat Unifeeder een leidende rol in de toekomstige consolidatie onder shortsea-operators zal spelen.