Multimodaal, dat zit, om met Rutte te spreken, toch in jullie vezels?

Dat kan ik alleen maar beamen. We hebben al sinds 2010 het merk European Gateway Services, dat alles met multimodaliteit te maken heeft.

Maar los van EGS, containeroverslag is toch per definitie multimodaal?

Ja, en wat dat betreft zijn we in Europa redelijk uniek, omdat we alle modaliteiten bedienen: deepsea, feeder, weg, binnenvaart en spoor. Op de meeste plekken in de wereld is dat anders.

Toch is wegvervoer duidelijk de bovenliggende modaliteit.

Zeker. Het kan best anders, maar het hangt af van de organisatiegraad in de logistiek en de manier van samenwerking. Voor de heel korte afstand is het gewoon lastig om de logistiek anders te organiseren. Voor grotere afstanden zijn er echt wel mogelijkheden om trein en binnenvaart in te zetten, maar dan heb je schaalgrootte nodig om de kosten per eenheid concurrerend te krijgen. En dus heb je samenwerking in de keten nodig en moet je lading kunnen bundelen, niet alleen op de Maasvlakte, maar ook in het achterland.

Hoe is de modal split in de aan- en afvoer van ECT?

Grofweg blijft dat rond de 50% truck, ruim 35% binnenvaart en tussen de 10 en 15% spoor. Het is lastig om die ratio’s te beïnvloeden. Vergeet niet: de truckmarkt werkt ook voor zijn boterham. Dus als de tarieven zakken, bijvoorbeeld door een nieuwe binnenvaartdienst, gaat de truck daarin mee.

U bent op grond van afspraken met het Havenbedrijf toch verplicht om een bepaalde verdeling te halen?

Ja, we moeten elk jaar opgeven hoe de verhouding is geweest. Dat wordt naast de registratie van het Havenbedrijf gelegd en daar kan een boete uit voortvloeien. Het is natuurlijk prachtig om die verantwoordelijkheid bij de terminals neer te leggen, maar die krijgen modal shift in hun eentje gewoon heel lastig voor elkaar. Daarom richten we ons niet alleen op de rederijen, maar ook op andere klantgroepen. De modaliteitskeus in Rotterdam wordt vooral bepaald door de klant in het achterland, en die kijkt nog steeds vooral naar de kosten per box. Maar ik ben ervan overtuigd dat duurzaamheid een steeds grotere rol gaat spelen, waardoor we uiteindelijk meer multimodaliteit gaan zien.

En European Gateway Services is, zoals u zei, dus jullie eigen multimodale entiteit.

Daar zijn we al in 2010 mee begonnen en we hebben er intern, te lang vind ik, discussie gevoerd over wat EGS nu eigenlijk is. Een product, een bedrijf, iets ertussenin? In 2016 hebben we de knoop doorgehakt en gezegd: EGS is gewoon een product van ECT en opereert zo veel mogelijk onafhankelijk in de markt. Wij lopen ook onze buren RWG en APMT aan, om maar wat te noemen.

Hoe belangrijk is EGS qua omzet?

Omzet zegt mij niet zoveel. Als ik die afzet tegen die van de Maasvlakte-terminals, dat blijft het heel klein. Maar ik denk dat we ons in de markt moeten onderscheiden en in die optiek hebben we EGS aan ons portfolio toegevoegd. Ik vind het belangrijk dat we een totaal serviceconcept in de markt zetten. Maar het is wel zo dat EGS onder de streep zwarte cijfers moet laten zien, terwijl de marges anders zijn dan die op de Maasvlakte. Dat betekent dat je voor kleinere marges misschien wel veel harder moet werken. Maar daar zijn we in Rotterdam toch niet vies van?

EGS heeft het spoornetwerk in Zuid-Duitsland pasgeleden uitgebreid, onder meer met Regensburg. Dat is toch de achtertuin van de Duitse havens?

Het marktaandeel van Rotterdam in Zuid-Duitsland is nog geen 10%, dus misschien is er niet al te veel voor nodig om dat te laten groeien. Het moet wel helemaal over spoor, want over water kom je niet in Beieren. We weten dat het tijd gaat kosten, zoals het ook tijd heeft gekost om te groeien naar 24 treinen per week op Venlo. De uitdaging is om niet alleen voor onszelf de taart groter te maken, maar ook voor de Rotterdamse haven als geheel. Elke box die we daar vandaan naar Rotterdam kunnen halen, is er hier een meer. Maar het is echt knokken om ertussen te komen, want de Duitsers kunnen veel meer bestemmingen en een hogere frequentie aanbieden. En hun Gründlichkeit wordt in de markt op waarde geschat. Maar goed, we hebben voor Regensburg een launching customer, dat helpt.

Al met al, tevreden?

Kijk, het kan altijd beter. Het gaat trager dan je wilt. Het is gewoon heel lastig om op die markt de concurrentie met Hamburg aan te gaan.

Nog uitbreidingen in de pijplijn?

Het zou best eens kunnen dat we met EGS in bestaande verbindingen gaan participeren, vanuit de gedachte dat het geen zin heeft om die te gaan kopiëren. Burgemeester Aboutaleb zei op ons 50-jarig jubileum: ‘Concurrentie is goed, maar samenwerking soms veel beter’. De spijker op zijn kop, wat mij betreft. Als wij in de logistiek het verschil willen maken, moeten we nog veel meer inzetten op samenwerking.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding