Daarvan kwam 4,9 miljard euro (+66% vergeleken met 2019) uit de lucht-en zeevrachtexpeditie. Deze divisie profiteerde vooral van de sterk gestegen vrachtprijzen in de containermarkt en luchtvrachtexpeditie. Daarnaast wist het bedrijf via het charteren van schepen en vliegtuigen zich vorig jaar te garanderen van voldoende capaciteit in de markt, meldt Geodis bij de presentatie van de voorlopig cijfers over 2021. Daarbij werd overigens geen nettowinst bekendgemaakt.

Vierde speler in EU

Volgens algemeen directeur Marie-Christine Lombard heeft Geodis met de resultaten in 2021 de winst-en omzetdoelstellingen uit het strategisch plan ‘Ambition 2023’ al ruimschoots behaald. Lombard wijst er verder op dat Geodis binnen tien jaar is uitgegroeid tot de vierde speler in de Europese logistiek en de zevende in de wereld. In dat tijdsbestek is de omzet met 50% gegroeid en zijn de operationele winstmarge vervijfvoudigd.

Voor het lopende boekjaar zet Geodis verder in op de uitbouw van de ‘end-to-end’-dienstverlening van vrachtzendingen, het versterken van de e-commerce logistiek en investeringen in logistiek vastgoed en een emissievrij wagenpark. Bovendien wil de Franse expediteur zijn ‘aanwezigheid’ in sleutelmarkten in Noord-Amerika, Europa en Zuidoost Azië via acquisities uitbouwen. Of daar ook een overname van het Duitse DB Schenker toe behoort, blijft onduidelijk.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement