Team Tankers staat klaar om de consolidatie van de tankermarkt te versnellen en is actief op zoek naar mogelijkheden om zijn vloot te laten groeien. Maar het bedrijf wil ook biedingen van concurrenten overwegen om een ​​omvang te bereiken die voor investeerders zinvoller is.

In een interview met ShippingWatch zegt ceo Hans Feringa dat de meeste rederijen die chemicaliën en olieproducten vervoeren, nog steeds te klein zijn om belangstelling van de grootste investeerders aan te trekken. Om grotere en meer liquide bedrijven te creëren, moeten eigenaars de fusies opvoeren. Van dat proces wil Team Tankers graag deel uitmaken, en of dat nu betekent dat ze activa kopen of worden opgeslokt door een grotere speler, dat is om het even.

Goede propositie

‘We zijn op zoek naar deals, but it takes two to tango. Je hebt zowel een gewillige koper als een gewillige verkoper nodig. Als iemand anders een goede propositie heeft om in te fuseren, dan gaan we daar zeker naar kijken. Je kan niet zeggen dat je een consolidatie wilt laten plaatsvinden, maar alleen op jouw voorwaarden. Het moet tweerichtingsverkeer zijn’, zegt Feringa.

Team Tankers verwierf recent Laurin Shipping en Anglo-Atlantic Steamships’ vloot van MR-tankers en veroverde daarmee een stevige positie in de chemische markt, die weliswaar gedomineerd wordt door Odjell, Stolt Tankers en Nordic Tankers. Het bedrijf van Feringa is bovendien nog steeds in de markt voor soortgelijke deals.

Maar Feringa ziet ook mogelijkheden in het fuseren met een van de grotere, ‘pure’ tankerrederijen. ‘Het is beter om als een bedrijf te opereren dat meer waarde wil toevoegen dan als een bedrijf dat zich alleen concentreert op olieproducten. Team Tankers kan dat deel toegevoegde waarde zijn’, aldus de ceo, die gelooft dat er een gat in de markt is voor een beursgenoteerd bedrijf met beide segmenten in de portefeuille.