Top-3 carriers brengen Rotterdam zware klap toe

De geplande samenwerking van Maersk, MSC en CMA CGM pakt negatief uit voor Rotterdam en Zeebrugge. Antwerpen krijgt er daarentegen een pak lading bij.

De drie grootste containerrederijen ter wereld vormen volgend jaar een nieuw P3 Network dat acht gezamenlijke diensten zal exploiteren tussen het Verre Oosten en Noord-Europa ter vervanging van de negen loops die de carriers nu aanbieden.

Rotterdam ontvangt nu nog acht van die negen loops, maar valt in het tweede kwartaal van 2014 fors terug naar vier van de acht nieuwe Far East loops. Het aantal aanlopen met megaschepen van de top3-carriers wordt er dus gehalveerd. Verwacht wordt wel dat de volumes per aanloop zullen stijgen.

Antwerpen ontvangt nu de Lion en Silk Services van MSC en de AE2 Service van Maersk. P3 zal volgend jaar ook de Swan Service als vierde dienst naar de Scheldehaven sturen. Ook in de Scheldehaven worden de ‘call sizes’ wellicht groter, want in de Lion Service wordt Antwerpen de eerste Noord-Europese loshaven. In de Silk Service wordt het na Le Havre de tweede loshaven en de enige aanloophaven in de Benelux.

Zeebrugge valt terug van drie naar twee loops, waaronder de Condor Service met de kleinste schepen (8.500 teu). De Belgische kusthaven verliest ook zijn rechtstreekse verbinding met Japan. Zeebrugge zal de Lion Service ontvangen, maar die gaat ook rechtstreeks naar Antwerpen en Duinkerke zodat het de Belgische en Franse ladingkoek moet delen.

Wilhelmshaven heeft zijn eerste twee grote Verre Oostendiensten binnen, maar die Albatros en Shogun Services blijven ook Bremerhaven aanlopen. Hamburg gaat van vier op negen naar drie op acht loops.

Rotterdam en Antwerpen zullen met elk vier loops minder frequent bediend worden dan Le Havre en Felixstowe (elk vijf loops) of Bremerhaven (zes). P3 zal Gdansk, Aarhus en Göteborg rechtstreeks aanlopen, zoals Maersk dat nu al doet. De eerste twee havens zitten in de Baltic Service, die de Benelux voorbijvaart. De Baltic Service zal in principe verzorgd worden door schepen van Maersks E-klasse (15.550 teu).

Ook de vaarschema’s van de drie nieuwe trans-Atlantische diensten van P3 zijn bekend. Antwerpen en Rotterdam krijgen alle loops, wat voor Rotterdam een status quo en voor Antwerpen een dienst extra is. In die diensten komen grotere schepen dan nu het geval is.

Onder de nieuwe rotaties staat in kleine lettertjes dat de start van de P3 diensten afhankelijk blijft van de goedkeuring door een aantal concurrentie-instanties. Dat is in deze context geen onbelangrijk detail om het nog eufemistisch uit te drukken. Het Global Shippers Forum riep de Europese Commissie onlangs nog op om een onderzoek in te stellen.

Nu alle aanloophavens gekend zijn, moeten er ook terminals gekozen worden. Dat is vooral in Antwerpen belangrijk omdat verwacht wordt dat MSC daar al zijn verkeer van het Delwaidedok naar het Deurganckdok verhuist om er samen te zitten met de twee andere partners. Dat betekent dat ruim de helft van alle containeroverslag in Antwerpen van Rechter- naar Linkeroever zou gaan.

Een volledige analyse van het nieuwe P3 aanbod verschijnt volgende week in de gedrukte editie van Nieuwsblad Transport.

Alle artikelen over P3 vindt u op onze speciale pagina. Klik hier.

Reacties

ANR ligt 100km vd zee. Maar ANR is een industriële haven, terwijl RTM een logistieke haven is en aan de kust = grote diepgang. ANR heeft zijn nadeel altijd gekompenseerd door een hoge produktiviteit an fleksibiliteit: het is hun mentaliteit. ANR heeft het systeem vd Wet Major,maar de havenarbeiders en gewone werknemers werken eerst en onderhandelen daarna. Dit is niet zo in RTM. ANR en HAM hebben dezelfde mentaliteit, met dezelfde nadelen, qua ligging.

Geplaatst door: SV op

Van alles wordt erbij gehaald, stakingen zouden ten grondslag liggen,motivatie etc.
Waar het uiteindelijk (altijd) om gaat zijn de centen en in mindere mate de service.Dus voor de rederijen kosten per teu op en overslag en de snelheid om zo snel mogelijk weer naar de volgende haven op pad te gaan.

Geplaatst door: Peter op

Je kunt eigenlijk wel van een nieuwe ziekte spreken die al geruime tijd uitgebroken is in Nederland : Niet nadenken over de gevolgen maar gewoon graaien, van hoog tot laag, om ziek van te worden. Banken, verzekeringsmaatschappijen, vakbonden, CEO’s (geen eigenaar) graaien, het eigen (gekozen ! )kabinet graait en het gaat maar door. Ga terug naar af en doe waar je voor aangenomen bent met grotere inzet. Dat geldt voor iedereen, van hoog tot laag. Dan krijg je eer van je werk en VERDIENT salaris..

Geplaatst door: Klaas op
Top-3 carriers brengen Rotterdam zware klap toe | NT

Top-3 carriers brengen Rotterdam zware klap toe

De geplande samenwerking van Maersk, MSC en CMA CGM pakt negatief uit voor Rotterdam en Zeebrugge. Antwerpen krijgt er daarentegen een pak lading bij.

De drie grootste containerrederijen ter wereld vormen volgend jaar een nieuw P3 Network dat acht gezamenlijke diensten zal exploiteren tussen het Verre Oosten en Noord-Europa ter vervanging van de negen loops die de carriers nu aanbieden.

Rotterdam ontvangt nu nog acht van die negen loops, maar valt in het tweede kwartaal van 2014 fors terug naar vier van de acht nieuwe Far East loops. Het aantal aanlopen met megaschepen van de top3-carriers wordt er dus gehalveerd. Verwacht wordt wel dat de volumes per aanloop zullen stijgen.

Antwerpen ontvangt nu de Lion en Silk Services van MSC en de AE2 Service van Maersk. P3 zal volgend jaar ook de Swan Service als vierde dienst naar de Scheldehaven sturen. Ook in de Scheldehaven worden de ‘call sizes’ wellicht groter, want in de Lion Service wordt Antwerpen de eerste Noord-Europese loshaven. In de Silk Service wordt het na Le Havre de tweede loshaven en de enige aanloophaven in de Benelux.

Zeebrugge valt terug van drie naar twee loops, waaronder de Condor Service met de kleinste schepen (8.500 teu). De Belgische kusthaven verliest ook zijn rechtstreekse verbinding met Japan. Zeebrugge zal de Lion Service ontvangen, maar die gaat ook rechtstreeks naar Antwerpen en Duinkerke zodat het de Belgische en Franse ladingkoek moet delen.

Wilhelmshaven heeft zijn eerste twee grote Verre Oostendiensten binnen, maar die Albatros en Shogun Services blijven ook Bremerhaven aanlopen. Hamburg gaat van vier op negen naar drie op acht loops.

Rotterdam en Antwerpen zullen met elk vier loops minder frequent bediend worden dan Le Havre en Felixstowe (elk vijf loops) of Bremerhaven (zes). P3 zal Gdansk, Aarhus en Göteborg rechtstreeks aanlopen, zoals Maersk dat nu al doet. De eerste twee havens zitten in de Baltic Service, die de Benelux voorbijvaart. De Baltic Service zal in principe verzorgd worden door schepen van Maersks E-klasse (15.550 teu).

Ook de vaarschema’s van de drie nieuwe trans-Atlantische diensten van P3 zijn bekend. Antwerpen en Rotterdam krijgen alle loops, wat voor Rotterdam een status quo en voor Antwerpen een dienst extra is. In die diensten komen grotere schepen dan nu het geval is.

Onder de nieuwe rotaties staat in kleine lettertjes dat de start van de P3 diensten afhankelijk blijft van de goedkeuring door een aantal concurrentie-instanties. Dat is in deze context geen onbelangrijk detail om het nog eufemistisch uit te drukken. Het Global Shippers Forum riep de Europese Commissie onlangs nog op om een onderzoek in te stellen.

Nu alle aanloophavens gekend zijn, moeten er ook terminals gekozen worden. Dat is vooral in Antwerpen belangrijk omdat verwacht wordt dat MSC daar al zijn verkeer van het Delwaidedok naar het Deurganckdok verhuist om er samen te zitten met de twee andere partners. Dat betekent dat ruim de helft van alle containeroverslag in Antwerpen van Rechter- naar Linkeroever zou gaan.

Een volledige analyse van het nieuwe P3 aanbod verschijnt volgende week in de gedrukte editie van Nieuwsblad Transport.

Alle artikelen over P3 vindt u op onze speciale pagina. Klik hier.

Reacties

ANR ligt 100km vd zee. Maar ANR is een industriële haven, terwijl RTM een logistieke haven is en aan de kust = grote diepgang. ANR heeft zijn nadeel altijd gekompenseerd door een hoge produktiviteit an fleksibiliteit: het is hun mentaliteit. ANR heeft het systeem vd Wet Major,maar de havenarbeiders en gewone werknemers werken eerst en onderhandelen daarna. Dit is niet zo in RTM. ANR en HAM hebben dezelfde mentaliteit, met dezelfde nadelen, qua ligging.

Geplaatst door: SV op

Van alles wordt erbij gehaald, stakingen zouden ten grondslag liggen,motivatie etc.
Waar het uiteindelijk (altijd) om gaat zijn de centen en in mindere mate de service.Dus voor de rederijen kosten per teu op en overslag en de snelheid om zo snel mogelijk weer naar de volgende haven op pad te gaan.

Geplaatst door: Peter op

Je kunt eigenlijk wel van een nieuwe ziekte spreken die al geruime tijd uitgebroken is in Nederland : Niet nadenken over de gevolgen maar gewoon graaien, van hoog tot laag, om ziek van te worden. Banken, verzekeringsmaatschappijen, vakbonden, CEO’s (geen eigenaar) graaien, het eigen (gekozen ! )kabinet graait en het gaat maar door. Ga terug naar af en doe waar je voor aangenomen bent met grotere inzet. Dat geldt voor iedereen, van hoog tot laag. Dan krijg je eer van je werk en VERDIENT salaris..

Geplaatst door: Klaas op