Het gemiddelde operationele resultaat van de negentien belangrijkste containercarriers was afgelopen jaar met 247 miljoen dollar positief. Volgens Alphaliner komen die zwarte cijfers helemaal op het conto van Maersk en CMA CGM, die een operationele winst boekten van respectievelijk 1,5 miljard dollar en 756 miljoen dollar. De overige zeventien containerrederijen boekten een gezamenlijk operationeel verlies van 2 miljard dollar. Hoewel aangetekend moet worden dat de containerreuzen Hamburg Süd en de derde P3-partner MSC hun financiële resultaten niet publiceren, kan volgens data-analist Alphaliner geconcludeerd worden dat Maersk en CMA CGM de concurrentie steeds verder achter zich laten.

De Deense en Franse containercarriers hebben een lange lijst aan voordelen ten opzichte van hun concurrenten met een wereldwijd netwerk. Zo halen zij een groter deel van hun inkomen uit de noord-zuid routes, die momenteel beter lopen dan de oost-west routes. Daarnaast hebben Maersk en CMA CGM hun grootste schepen ingezet, waarmee zij de vervoerskosten per eenheid behoorlijk drukken. Beide vervoerders, vooral Maersk, profiteren daarnaast van de strategische en geografische ligging van de belangrijkste containerterminals.

Uit een analyse van Sealnet bleek eerder overigens al dat de financiële resultaten in de sector afgelopen jaar over het algemeen beter zijn dan in 2012. Dat komt door dalende brandstofprijzen, desinvesteringen en breed doorgevoerde kostenreducties. Zes containerrederijen leden echter bijzonder grote verliezen in vergelijking met de rest van de industrie: APL, Cosco, CSAV, Hanjin, Mol en ZIM.

Vooral ZIM staat voor een buitengewoon grote uitdaging. De Israëlische carrier leed in 2013 met 525 miljoen dollar het grootste verlies uit zijn geschiedenis. Komende maanden moet ZIM met banken en crediteuren tot een oplossing komen om de schuldenlast te verminderen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement