Het opvallendste nieuws volgens Marco Post, H.N. Post en Zonen

Interne Baan

In deze wekelijkse rubriek geven kopstukken uit de sector commentaar op het nieuws. Deze week Marco Post, directeur van H.N. Post en Zonen en voorzitter van de Alliantie Zeecontainer Vervoerders.

Het nieuws van deze week is voor mij de snelheid waarin alles verandert in de wereld van rederijen. Hamburg Süd staat nog niet te koop of het is alweer verkocht. Er is veel aan de hand en niets is blijvend, zo lijkt het. Er komen nieuwe allianties en rederijen worden verkocht of gaan zelfs failliet.

Dit brengt veel onzekerheden met zich mee, ook voor ons als container-wegvervoerders. Is de klant van vandaag nog wel de klant van morgen? Welke haven wordt er gekozen voor een bepaalde dienst en welke terminal wordt er gebruikt? Daarom moeten we er met elkaar voor zorgen dat Rotterdam de aantrekkelijkste en slimste haven van Europa wordt en ook blijft.

We moeten blijven investeren in het wegennet met bijvoorbeeld de Blankenburgtunnel, A13/A16 en verbreding van de A15 bij Papendrecht. Dit zijn de aderen van de Nederlandse economie en een goede doorstroming is daarom van levensbelang. De oplossing hoeft trouwens niet altijd meer asfalt te zijn. Slimme ICT-oplossingen kunnen helpen om het bestaande wegennet beter te benutten.

Zo hebben wij als Alliantie Zeecontainer Vervoerders (AZV) een plan bedacht als alternatief voor de Container Exchange Route (ook wel bekend als de Interne Baan, red.) – de Green CER. Het idee is om de bestaande capaciteit van het wegvervoer te benutten voor het interterminal verkeer, de zogenoemde transshipment. Omdat de containers tegenwoordig over vijf terminals verdeeld zijn aan de Maasvlakte moeten wij als vervoerders steeds meer afzetten bij terminal A en ophalen bij terminal B. Oftewel: vol van en naar de Maasvlakte maar vaak leeg van de ene naar de andere terminal. Als we deze lege ritten via een slim ICT-systeem kunnen gaan benutten voor het interterminal verkeer levert dit voor iedereen voordeel op. Het havenbedrijf hoeft niet te investeren in een aparte interne baan, de terminals hoeven geen aparte aansluiting te maken op deze interne baan en de bezettingsgraad van onze voertuigen stijgt.

Het is een milieuvriendelijke oplossing, want je maakt zo veel mogelijk gebruik van de voertuigen die nu al beschikbaar zijn. Een goed ICT-systeem, inclusief een set van afspraken tussen betrokken partijen biedt de rederijen een betrouwbare en voorspelbare oplossing voor alle transshipment containers. Een ander voordeel is dat we niet eerst hoeven te investeren en ontwikkelen, maar dat we met dit concept morgen kunnen starten.

Het zijn dit soort oplossingen in combinatie met een betrouwbare fysieke infrastructuur die Rotterdam helpen de meest efficiënte haven van Europa te zijn voor de rederijen.

Reacties

Beste Marco,

Veel uitstekende plannen,ook vanuit de vervoerderswereld ,zijn reeds stuk gelopen, zelfs in Rotterdam……

Ergens" bestaat er een "vreemd" protectionisme –

Niet alleen het verkeer op de 5 terminals visa-versa loopt niet efficient,ook het verkeer vanuit de stad is vaak maar 50% beladen.

Onbegrijpelijk dat vervoerders niet samengaan in bijv.1 Super Post en 1 Super v/d Most….
Dan pas kun je m.i. iets aansturen en ben je ook echt iets!

Geplaatst door: ralph op

Geachte heer Post,

Nooit van de Port shuttle Rotterdam gehoord?
Daarmee is er al een interne baan die ook nog groen is en goedkoper dan vrachtauto's
Keer afspreken?
Mvg

Geplaatst door: Eric van Wijngaarden op
Het opvallendste nieuws volgens Marco Post, H.N. Post en Zonen | NT

Het opvallendste nieuws volgens Marco Post, H.N. Post en Zonen

Interne Baan

In deze wekelijkse rubriek geven kopstukken uit de sector commentaar op het nieuws. Deze week Marco Post, directeur van H.N. Post en Zonen en voorzitter van de Alliantie Zeecontainer Vervoerders.

Het nieuws van deze week is voor mij de snelheid waarin alles verandert in de wereld van rederijen. Hamburg Süd staat nog niet te koop of het is alweer verkocht. Er is veel aan de hand en niets is blijvend, zo lijkt het. Er komen nieuwe allianties en rederijen worden verkocht of gaan zelfs failliet.

Dit brengt veel onzekerheden met zich mee, ook voor ons als container-wegvervoerders. Is de klant van vandaag nog wel de klant van morgen? Welke haven wordt er gekozen voor een bepaalde dienst en welke terminal wordt er gebruikt? Daarom moeten we er met elkaar voor zorgen dat Rotterdam de aantrekkelijkste en slimste haven van Europa wordt en ook blijft.

We moeten blijven investeren in het wegennet met bijvoorbeeld de Blankenburgtunnel, A13/A16 en verbreding van de A15 bij Papendrecht. Dit zijn de aderen van de Nederlandse economie en een goede doorstroming is daarom van levensbelang. De oplossing hoeft trouwens niet altijd meer asfalt te zijn. Slimme ICT-oplossingen kunnen helpen om het bestaande wegennet beter te benutten.

Zo hebben wij als Alliantie Zeecontainer Vervoerders (AZV) een plan bedacht als alternatief voor de Container Exchange Route (ook wel bekend als de Interne Baan, red.) – de Green CER. Het idee is om de bestaande capaciteit van het wegvervoer te benutten voor het interterminal verkeer, de zogenoemde transshipment. Omdat de containers tegenwoordig over vijf terminals verdeeld zijn aan de Maasvlakte moeten wij als vervoerders steeds meer afzetten bij terminal A en ophalen bij terminal B. Oftewel: vol van en naar de Maasvlakte maar vaak leeg van de ene naar de andere terminal. Als we deze lege ritten via een slim ICT-systeem kunnen gaan benutten voor het interterminal verkeer levert dit voor iedereen voordeel op. Het havenbedrijf hoeft niet te investeren in een aparte interne baan, de terminals hoeven geen aparte aansluiting te maken op deze interne baan en de bezettingsgraad van onze voertuigen stijgt.

Het is een milieuvriendelijke oplossing, want je maakt zo veel mogelijk gebruik van de voertuigen die nu al beschikbaar zijn. Een goed ICT-systeem, inclusief een set van afspraken tussen betrokken partijen biedt de rederijen een betrouwbare en voorspelbare oplossing voor alle transshipment containers. Een ander voordeel is dat we niet eerst hoeven te investeren en ontwikkelen, maar dat we met dit concept morgen kunnen starten.

Het zijn dit soort oplossingen in combinatie met een betrouwbare fysieke infrastructuur die Rotterdam helpen de meest efficiënte haven van Europa te zijn voor de rederijen.

Reacties

Beste Marco,

Veel uitstekende plannen,ook vanuit de vervoerderswereld ,zijn reeds stuk gelopen, zelfs in Rotterdam……

Ergens" bestaat er een "vreemd" protectionisme –

Niet alleen het verkeer op de 5 terminals visa-versa loopt niet efficient,ook het verkeer vanuit de stad is vaak maar 50% beladen.

Onbegrijpelijk dat vervoerders niet samengaan in bijv.1 Super Post en 1 Super v/d Most….
Dan pas kun je m.i. iets aansturen en ben je ook echt iets!

Geplaatst door: ralph op

Geachte heer Post,

Nooit van de Port shuttle Rotterdam gehoord?
Daarmee is er al een interne baan die ook nog groen is en goedkoper dan vrachtauto's
Keer afspreken?
Mvg

Geplaatst door: Eric van Wijngaarden op