Volgens ITF is het voorstel van de International Chamber of Shipping (ICS), die de reders vertegenwoordigt, om de lonen te bevriezen een aanval op het bestaande systeem om die volgens  een bepaalde formule te indexeren. Onderhandelaar Mark Dickinson spreekt van ‘een klap in het gezicht van de helden van de pandemie’ en benadrukt dat het pas de tweede keer in de geschiedenis van de internationale scheepvaart is dat de vakbond uit het jaarlijkse overleg stapt.

De ICS is ‘teleurgesteld’ over de stap van de internationale vakbond. Directeur arbeidszaken Natalie Sham zegt een ‘genereus’ bod te hebben gedaan met een verhoging van het minimumloon van 3% in drie jaar, ‘in een tijd dat veel werknemers aan de wal hun baan verliezen of geconfronteerd worden met loonstilstand’.

Uittocht

Dickinson vreest dat de opstelling van de ICS tot een uittocht van zeevarenden leidt. Volgens hem blijkt uit een ITF-enquête dat ruim een kwart van de zeevarenden al overweegt een baan aan land te zoeken en dat een bijna even groot deel daarover twijfelt. ‘De reders zeggen dat ze het belang van zeevarenden hoog in het vaandel hebben, maar hiermee laten ze hun ware gezicht zien. Ze huilen krokodillentranen’, zegt hij.

Volgens de ICS betekent het afhaken van ITF dat de rederijen de komende twee jaar de minimumlonen niet hoeven te verhogen. De ITF kondigt aan dat het zijn netwerk zal inzetten ‘om maritieme stakeholders robuust te bejegenen’. Beide organisaties benadrukken overigens dat ‘de deur open blijft staan om tot een oplossing te komen’.

Minimumlonen

De zeevaart is overigens de enige sector die internationale minimumlonen kent. De laagste schaal daarvan bedraagt 641 dollar per maand. Volgens de bestaande systematiek zou die volgend jaar met 6,5% stijgen, tot 683 dollar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding