Het is zo ver: MSC gaat Maersk voorbij en is nu nummer 1

4.284.728 teu

In iets meer dan een halve eeuw is het familiebedrijf MSC nu ‘officieel’ uitgegroeid tot ‘s werelds grootste containerrederij. Daarmee is het Deens Maersk na meer dan een kwart eeuw van de troon gestoten.

Volgens de databank van het Franse Alphaliner, dat elke verandering in de containervaart op dagelijkse basis registreert, exploiteert de Zwitsers/Italiaanse rederij nu welgeteld 1888 teu aan scheepscapaciteit meer dan Maersk. De aankoop van een bestaand schip van bijna 5000 teu gaf het beslissende zetje.

Agressief

Dit past in het beeld van het het afgelopen jaar, waarin MSC in de op hol geslagen containermarkt agressief op jacht ging naar tweedehands tonnage. Ook werd de chartervloot fors uitgebreid. In combinatie met het omvangrijke nieuwbouwprogramma verklaart dit de forse capaciteitsgroei van ruim 10% in het afgelopen jaar tot 4.284.728 teu vandaag.

Het is goed mogelijk dat Maersk en MSC de komende periode nog een paar keer stuivertje wisselen, naarmate bestelde nieuwbouwschepen worden opgeleverd en er bestaande schepen worden ingehuurd of opgekocht of juist teruggeleverd. Maar het is meer dan waarschijnlijk dat het familiebedrijf de ranglijst aan het eind van het jaar met een flinke voorsprong zal aanvoeren, omdat het een veel groter nieuwbouwprogramma (bijna een miljoen tegen 255.000 teu) heeft en veel actiever op de charter- en tweedehands markt is dan Maersk.

Overname

Kort voor de jaarwisseling werd gemeld dat MSC door de overname van de Braziliaanse rederij Log-In Logistica, die over 15.000 teu aan scheepscapaciteit beschikt, Maersk al voorbij zou zijn gegaan. Die transactie is echter nog niet afgerond en Alphaliner telt die teu’s daarom nog niet mee.

Vier jaar geleden had MSC Maersk ook al op een haar na ingehaald, maar via de overname van Hamburg Süd namen de Denen in één klap weer fors afstand van hun belager. Ook dat is karakteristiek. Waar Maersk de afgelopen decennia zijn positie verstevigde via een reeks grote overnames, is MSC vrijwel volledig op eigen kracht van twee bootjes in 1970 tot ‘s werelds grootste containerrederij in 2022  uitgegroeid.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Het is zo ver: MSC gaat Maersk voorbij en is nu nummer 1 | NT

Het is zo ver: MSC gaat Maersk voorbij en is nu nummer 1

4.284.728 teu

In iets meer dan een halve eeuw is het familiebedrijf MSC nu ‘officieel’ uitgegroeid tot ‘s werelds grootste containerrederij. Daarmee is het Deens Maersk na meer dan een kwart eeuw van de troon gestoten.

Volgens de databank van het Franse Alphaliner, dat elke verandering in de containervaart op dagelijkse basis registreert, exploiteert de Zwitsers/Italiaanse rederij nu welgeteld 1888 teu aan scheepscapaciteit meer dan Maersk. De aankoop van een bestaand schip van bijna 5000 teu gaf het beslissende zetje.

Agressief

Dit past in het beeld van het het afgelopen jaar, waarin MSC in de op hol geslagen containermarkt agressief op jacht ging naar tweedehands tonnage. Ook werd de chartervloot fors uitgebreid. In combinatie met het omvangrijke nieuwbouwprogramma verklaart dit de forse capaciteitsgroei van ruim 10% in het afgelopen jaar tot 4.284.728 teu vandaag.

Het is goed mogelijk dat Maersk en MSC de komende periode nog een paar keer stuivertje wisselen, naarmate bestelde nieuwbouwschepen worden opgeleverd en er bestaande schepen worden ingehuurd of opgekocht of juist teruggeleverd. Maar het is meer dan waarschijnlijk dat het familiebedrijf de ranglijst aan het eind van het jaar met een flinke voorsprong zal aanvoeren, omdat het een veel groter nieuwbouwprogramma (bijna een miljoen tegen 255.000 teu) heeft en veel actiever op de charter- en tweedehands markt is dan Maersk.

Overname

Kort voor de jaarwisseling werd gemeld dat MSC door de overname van de Braziliaanse rederij Log-In Logistica, die over 15.000 teu aan scheepscapaciteit beschikt, Maersk al voorbij zou zijn gegaan. Die transactie is echter nog niet afgerond en Alphaliner telt die teu’s daarom nog niet mee.

Vier jaar geleden had MSC Maersk ook al op een haar na ingehaald, maar via de overname van Hamburg Süd namen de Denen in één klap weer fors afstand van hun belager. Ook dat is karakteristiek. Waar Maersk de afgelopen decennia zijn positie verstevigde via een reeks grote overnames, is MSC vrijwel volledig op eigen kracht van twee bootjes in 1970 tot ‘s werelds grootste containerrederij in 2022  uitgegroeid.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding