Een te grote marktmacht van het fusiebedrijf zou hebben geleid tot hogere prijzen voor grote lng-tankers, vreest Vestager. Dat is nadelig voor de Europese Unie. Vloeibaar gemaakt aardgas is voor de lidstaten namelijk onmisbaar om voldoende verschillende energiebronnen te hebben en grote lng-tankers zijn essentieel voor de toevoer. Uiteindelijk had de fusie dus ook voor hogere gasrekeningen kunnen zorgen.

Volgens de Europese Commissie hebben de scheepsbouwers, die tot de grootste ter wereld behoren, geen voorstellen gedaan die de vrees voor een monopoliepositie op de lng-markt wegnamen. Dit terwijl ze samen een marktaandeel van meer dan 60 procent hebben. Daarom sprak de Europese mededingingsautoriteit zijn eerste veto over een grote fusie uit sinds de blokkade van een staalfusie van divisies van Tata Steel en Thyssenkrupp in 2019.

Het besluit van de EU om de fusie te blokkeren was eerder deze week al uitgelekt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement