Ecoclipper werkt aan zeilende vrachtdienst over de Noordzee

110 jaar oude zeilschip

Oude tijden herleven, als het aan Jorne Langelaan van EcoClipper ligt. Hij heeft het 110 jaar oude zeilschip ‘De Tukker’ gekocht om er vracht en passagiers mee over de Noordzee te gaan vervoeren.

De bedoeling is dat de schoeneraak na een grondige verbouwing nog in de eerste helft van dit jaar zijn eerste vrachtjes gaat vervoeren. Tot een ingrijpende verandering van de marktverhoudingen zal dat vooralsnog niet leiden. Het schip heeft tachtig kubieke meter laadruimte. Daarmee kan vijftig tot zeventig ton vracht worden vervoerd, het equivalent van twee of drie vrachtwagens.

Lang verleden

Maar ‘De Tukker’ heeft wel een lang verleden als vrachtschip. Het schip kwam in 1912 in de vaart in het Groningse Martenshoek als de ‘Harle Tief’ en heeft jarenlang met vrachtjes de Europese kustwateren doorkruist. In de jaren tachtig werd het verbouwd tot zeilcharterschip en vooral veel jongeren houden daar goede herinneringen aan over.

Er moet overigens nog wel het een en ander gebeuren om het schip weer vaarklaar te krijgen, want het ligt al jarenlang stil. In 2012 was er geen geld voor het toen verplichte groot onderhoud en sindsdien is er niet meer commercieel mee gevaren. De bedoeling is om naast met vracht ook met maximaal twaalf betalende passagiers te gaan varen.

Nieuw leven

De plannen van chief executive officer Langelaan om de zeilende vrachtvaart in Europa nieuw leven in te blazen, reiken echter veel verder. Hij werkt al jaren aan het ontwerp van de Ecoclipper 500, die evenzovele tonnen lading moet kunnen vervoeren. Het moet een replica worden van de in 1857 in Kinderdijk gebouwde ‘Noach’, die indertijd het snelste Nederlandse zeilschip geweest schijnt te zijn.

Langelaan wil de zaken groot aanpakken er rekent de hele wereld tot het werkterrein van het zeilschip. De site van Ecoclipper toont alvast kaartjes van een Atlantic Route, een Pacific Route en zelfs een Global Route. Die laatste roept herinneringen op aan de tijd waarin Evergreen en United States Lines, toen de grootste containerrederijen, elkaar bekampten met hun rond-de-wereld diensten. MSC en Maersk, nu de nummers één en twee, zijn gewaarschuwd…

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Ecoclipper werkt aan zeilende vrachtdienst over de Noordzee | NT

Ecoclipper werkt aan zeilende vrachtdienst over de Noordzee

110 jaar oude zeilschip

Oude tijden herleven, als het aan Jorne Langelaan van EcoClipper ligt. Hij heeft het 110 jaar oude zeilschip ‘De Tukker’ gekocht om er vracht en passagiers mee over de Noordzee te gaan vervoeren.

De bedoeling is dat de schoeneraak na een grondige verbouwing nog in de eerste helft van dit jaar zijn eerste vrachtjes gaat vervoeren. Tot een ingrijpende verandering van de marktverhoudingen zal dat vooralsnog niet leiden. Het schip heeft tachtig kubieke meter laadruimte. Daarmee kan vijftig tot zeventig ton vracht worden vervoerd, het equivalent van twee of drie vrachtwagens.

Lang verleden

Maar ‘De Tukker’ heeft wel een lang verleden als vrachtschip. Het schip kwam in 1912 in de vaart in het Groningse Martenshoek als de ‘Harle Tief’ en heeft jarenlang met vrachtjes de Europese kustwateren doorkruist. In de jaren tachtig werd het verbouwd tot zeilcharterschip en vooral veel jongeren houden daar goede herinneringen aan over.

Er moet overigens nog wel het een en ander gebeuren om het schip weer vaarklaar te krijgen, want het ligt al jarenlang stil. In 2012 was er geen geld voor het toen verplichte groot onderhoud en sindsdien is er niet meer commercieel mee gevaren. De bedoeling is om naast met vracht ook met maximaal twaalf betalende passagiers te gaan varen.

Nieuw leven

De plannen van chief executive officer Langelaan om de zeilende vrachtvaart in Europa nieuw leven in te blazen, reiken echter veel verder. Hij werkt al jaren aan het ontwerp van de Ecoclipper 500, die evenzovele tonnen lading moet kunnen vervoeren. Het moet een replica worden van de in 1857 in Kinderdijk gebouwde ‘Noach’, die indertijd het snelste Nederlandse zeilschip geweest schijnt te zijn.

Langelaan wil de zaken groot aanpakken er rekent de hele wereld tot het werkterrein van het zeilschip. De site van Ecoclipper toont alvast kaartjes van een Atlantic Route, een Pacific Route en zelfs een Global Route. Die laatste roept herinneringen op aan de tijd waarin Evergreen en United States Lines, toen de grootste containerrederijen, elkaar bekampten met hun rond-de-wereld diensten. MSC en Maersk, nu de nummers één en twee, zijn gewaarschuwd…

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement