De Duitse rederij heeft zich ten doel gesteld om in 2040 klimaatneutraal te zijn en wil de CO2-uitstoot in 2030 met 30% hebben teruggedrongen. Het Fleet Upgrade Program voor ruim 150 schepen dat nu in gang wordt gezet, moet daar een forse bijdrage aan leveren.

Volgende maand krijgt de ‘Ningbo Express’ van 7500 teu in Dubai een nieuwe schroef, die naar verwachting 10 tot 13% reductie aan brandstofverbruik en CO2-uitstoot oplevert. In totaal zijn er plannen om zeker 86 schepen uit te rusten met de nieuwe en efficiëntere schroeven. Dat is ongeveer een derde van de huidige vloot.

Stroomlijn

Dat gebeurt tijdens geplande vijfjaarlijkse grote onderhoudsbeurten, waarbij de schepen onder de waterlijn ook worden voorzien van een nieuwe gladdere laag aangroeiwerende verf. Ook krijgen 36 schepen een nieuwe bulbsteven met een betere stroomlijn. Hapag wil het grootste deel van het programma in 2025 uitgevoerd hebben.

De carrier noemt geen precieze bedragen, maar zegt dat de totale omvang van de investeringen een bedrag betreft van ‘drie cijfers in miljoenen’. Daarnaast wijst Hapag op de bestelling van twaalf schepen met lng-aandrijving te waarde van twee miljard euro, die beduidend minder broeikasgassen uitstoten dan schepen die op stookolie varen.

De rederij meldde in het jaarverslag over 2021 overigens dat het brandstofverbruik, en daarmee ook de CO2-uitstoot, per teu sinds 2009 met ongeveer 42% is verminderd. De totale vloot verstookte vorig jaar 4,2 miljoen ton bunkerolie, diesel en stookolie samen, 2% meer dan in 2020.

Met een gemiddelde prijs van 475 dollar per ton leverde dat een totale brandstofrekening op van nagenoeg twee miljard dollar. Bij de huidige bunkerprijs van rond de 900 dollar per ton zwavelarme stookolie zou die rekening stijgen tot zo’n 3,8 miljard dollar. Daarmee zou een vermindering van het brandstofverbruik met 10% dus een jaarlijkse besparing van 380 miljoen dollar opleveren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement