Dachser is een familiebedrijf met 387 kantoren in 42 landen. Het bedrijf behoort samen met andere Duitse logistiekbedrijven als DB Schenker en IDS Logistik tot het selecte groepje van groupagevervoerders met een fijnmazig eigen netwerk in Europa. De enige witte vlek op de kaart is volgens Van der Meer Italië, waar Dachser samenwerkt met een vaste logistieke partner. Tot voor kort werkte het bedrijf ook in Ierland samen met een vaste logistiek dienstverlener, maar die werd door Dachser overgenomen. Van der Meer: ‘Als we werken met partners, dan zijn dat net als wijzelf familiebedrijven. En mochten die families hun bedrijf willen verkopen, dan hopen we dat wij als eerste de keus hebben om een deal te sluiten.’

Pallets

In het begin van de coronacrisis, maart en april vorig jaar, kreeg Dachser te maken met een volumedaling van meer dan 30% in de meeste segmenten, vertelt Van der Meer. Sinds het laatste kwartaal van vorig jaar profiteert het bedrijf juist weer van de hausse bij onder meer de Europese bouwmarkten en elektronicazaken. ‘Zo konden we het verlies in volume compenseren en wisten we de omzet over het hele jaar zelfs iets te verhogen.’ In de Benelux steeg de omzet van de logistieke dienstverlener in 2020 met 2,5%, naar 329 miljoen euro. De winst kwam uit op hetzelfde niveau als een jaar eerder. Dachser zag zijn totale netto-omzet in coronajaar 2020 licht dalen naar 5,6 miljard euro (-0,9%). Behalve in het stukgoedvervoer over de weg, is Dachser ook actief in de contractlogistiek en in de lucht- en zeevracht, waar het wel een lichte omzetstijging noteerde.

In januari nam Dachser in Waddinxveen een nieuwe, zeventienduizend vierkante meter grote loods voor contractlogistiek in gebruik. Met het dc richt het concern zich op een groep klanten die voorheen eigenlijk nergens terecht kon, vertelt Van der Meer. ‘Onze core business is het vervoer van zendingen met een tot acht of negen pallets. Maar we kregen ook veel aanvragen van bedrijven die opslag nodig hadden van grofweg tweeduizend tot zevenduizend pallets. Voor veel grote logistieke dienstverleners zijn die klanten niet interessant genoeg. Tegelijkertijd merkten wij dat die zendingen perfect passen bij het palletvervoer van onze groupagebusiness. Bijvoorbeeld omdat deze klanten dezelfde eisen stellen aan last mile-stadslogistiek, of behoefte hebben aan een late cut-off time.’

De loods, die dertigduizend pallets kan herbergen, is de laatste in een serie uitbreidingen in Waddinxveen. Inmiddels in het warehouse voor 60 tot 70% gevuld, vooral met zendingen voor klanten in markten als decoratiegoederen, sport, verf, medische producten en elektronica. ‘Het afgelopen kwartaal is er een enorme instroom geweest van containers uit China’, zegt Van der Meer. ‘De doorloopsnelheid ligt op dit moment enorm hoog. Goederen zijn binnen twee weken weg, en dan staan nieuwe volumes alweer voor de deur.’

Lage marges

Ook in het Gelderse Zevenaar, vlakbij de Duitse grens, investeert Dachser in een centrum voor opslag en contractlogistiek. Daarmee komt het bedrijf volgens Van der Meer al snel aan de maximale capaciteit van zijn twee Nederlandse crossdockterminals te zitten. ‘Op termijn zal er een derde terminal komen, ergens in het zuiden van het land.’

Net als andere segmenten in het wegtransport, kenmerkt de groupagemarkt zich door lage marges en grote druk op de tarieven. ‘Je kunt wel geld verdienen, maar doen moet je je organisatie efficiënt inrichten’, zegt Van der Meer. De zoektocht naar efficiencyverbeteringen heeft de groupagemarkt volgens hem de laatste jaren flink veranderd. ‘Dat is een ontwikkeling die tijdens de crisis in 2008-2009 in een stroomversnelling kwam. Tien jaar geleden werden zendingen nog veelal in bulk naar een grote stad in het land van bestemming vervoerd, om van daaruit het hele land te beleveren. Tegenwoordig zie je meer dat vervoerders vanuit één plek heel Europa bedienen. De tussenopslag is uit de keten gehaald, waardoor de zendingen kleiner zijn geworden en meestal direct aan de eindontvanger worden geleverd.’

Mobiliteitspakket

Van der Meer verwacht dat de prijsdynamiek in het wegvervoer de komende jaren verder onder druk zal komen te staan door de invoering van het Mobiliteitspakket van de EU, waarin onder meer nieuwe regels voor rij- en rusttijden zijn opgenomen. ‘Dat zullen we terug gaan zien in de prijzen van de transporten zelf’, zegt Van der Meer. Dachser heeft geen eigen chauffeurs en vervoerscapaciteiten, maar gebruikt de markt om zijn trailers door Europa te verplaatsen. Op elke locatie zijn zestig tot honderd chauffeurs actief. Het gaat om een vaste groep ingehuurde vervoerders, veelal eigen rijders of kleinere transportbedrijven tot ongeveer tien voertuigen. Het eigen wagenpark van Dachser bestaat uit rond de twaalfduizend trailers en wissellaadbakken. In Nederland en België zijn dat er rond de achthonderd. ‘Transporteurs moeten het langeafstandsvervoer opnieuw onder de loep nemen. Voor ons betekent dat misschien dat we op een traject drie keer in plaats van twee keer moeten koppelen. Of vaker met twee chauffeurs rijden in plaats van met één. Maar uiteindelijk geldt dat voor alle bedrijven, en daardoor zal er een nieuwe prijsstelling komen. Ook consumenten zullen dat gaan merken.’

Het mobiliteitspakket zal bovendien het toch al nijpende chauffeurstekort verder versterken, verwacht Van der Meer. Volgens de Dachser-directeur mag er daarom wel wat meer aandacht komen voor ontwikkelingen zoals de LZV-trucks (Lange Zware Vrachtvoertuigen). In Nederland rijdt Dachser al tien jaar op bepaalde trajecten met de extra lange trucks, en sinds deze maand heeft het bedrijf een vergunning om met LZV’s naar bepaalde bestemmingen in Duitsland te rijden. ‘In plaats van anderhalve of zelfs twee trailers, heb je nog maar één vervoersbeweging. Dat is een flinke besparing.’

Grote horde

De vervoerders waar Dachser mee werkt, krijgen de komende jaren ook te maken met steeds strengere duurzaamheidseisen. Zeker op plekken waar in de grote steden geleverd moet worden. De investeringen die horen bij de omschakeling naar batterij-elektrische voertuigen of waterstoftrucks is voor kleine transporteurs een grote horde. ‘We onderzoeken op welke duurzame vormen van transport we ons moeten focussen en of we onze vervoerders kunnen ondersteunen bij die transitie’, zegt Van der Meer. ‘Dat kan operationeel zijn, maar ook financieel. Als een vervoerder het niet rond kan krijgen, dan vind ik dat we als Dachser moeten inspringen, bijvoorbeeld in de vorm van een corporate-leaseconstructie. Op deze manier ontstaat steeds meer een partnerschap met onze vervoerders.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding