Dat blijkt uit een enquête onder transportondernemers door het grote Britse advocatenkantoor DWF. De juridisch adviseur vroeg transportondernemers uit Ierland, Spanje, Italië, Duitsland en Polen naar hun plannen voor uitbreiding. Van de bedrijven die transporten uitvoeren naar het VK, denkt 38% erover om daar een nieuwe vestiging te openen. Voor Italië is dat 31%, terwijl 30% van de transportondernemers die rijden op Duitsland en Polen in die landen een nieuwe locatie wel ziet zitten. 26% van de Spanje-vervoerders kijkt naar uitbreiding in het Zuid-Europese land.

Volgens het hoofd wegvervoer en logistiek en partner bij DWF, Vikki Woodfine, blijkt uit het onderzoek dat ‘beslissers in het Europese wegtransport zich opmaken voor uitbreiding en nieuwe wegen willen inslaan. Na een periode van consolidatie en snelle veranderingen in de markt in het turbulente afgelopen jaar volgt nu stabilisatie. De nieuwe marktomstandigheden bieden ook weer nieuwe kansen’.

Dat geldt ook voor Reining Transport uit het Groningse Kolham, dat sinds vorige zomer twee nieuwe vestigingen betrok in Duitsland. In totaal heeft de internationale volumevervoerder, die actief is in de Benelux, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en Noord-Italië, nu vier locaties in Duitsland. ‘De opening van deze locaties past in de strategie van Reining om transporten uit te voeren op steeds kortere afstand’, vertelt directeur Gerrit Hes.

Concurrentie

Die strategie van Reining kreeg vorm in 2014, toen het bedrijf op eigen benen kwam staan nadat Hes via een management-buyout de wegvervoersactiviteiten van Wagenborg Group overnam. ‘We zijn toen gaan nadenken over een aantal vragen. Als we op langere termijn willen overleven, hoe moet ons netwerk er dan uitzien? Waar zitten onze klanten en waar kunnen we ze aan elkaar koppelen? Hoe voorkomen we lege kilometers en hoe kunnen we voor onze dienstverlening een normale vergoeding krijgen? We hebben de conclusie getrokken dat dit in ieder geval niet is over de heel lange afstand. Dan krijg je immers te maken met de concurrentie van intermodaal vervoer en van de heel grote operators. We richten ons daarom op de middel­lange afstand van drie- tot vierhonderd kilometer. Daarvoor richten we onze locaties in bijvoorbeeld Duitsland in.’

Zo verwacht Reining vanuit de nieuwe locatie in de buurt van de stad Ingolstadt opdrachtgevers in de bouw- en verpakkingssector in Beieren en Baden Württemberg te kunnen bedienen. De vervoerder doet dat in eerste instantie met tien voertuigen voor goederen met groot volume. In 2019 nam Reining al de divisie volumetransport van het Duitse Ibele Logistik over om zijn positie in het zuiden van Duitsland te versterken.

Behalve het aanboren van een nieuwe markt en het verdichten van het netwerk is er volgens DWF nog een reden voor vervoerders om nieuwe vestigingen in het buitenland te openen. Sommige bedrijven zien zich volgens het kantoor door de aangescherpte Europese regels voor rij- en rusttijden gedwongen om hun operationele model om te gooien. Sinds vorige zomer moeten chauffeurs onder meer hun verplichte wekelijkse rust van gemiddeld 45 uur buiten de cabine genieten. Ook het terugkeerrecht voor chauffeurs en de verplichte terugkeer voor vrachtauto’s hebben een flinke impact op de bedrijfsvoering van internationaal opererende ondernemers. Voor 36% van de ondervraagde bedrijven is het Mobiliteitspakket aanleiding om nieuwe vestigingen te openen zodat chauffeurs minder lang onderweg zijn voor internationale transporten, zo blijkt uit de enquête.

Reining heeft een wagenpark van 350 trucks, waarvan er nu 300 geregistreerd zijn in Duitsland. De logistieke dienstverlener werkt met chauffeurs uit Nederland, Duitsland, Hongarije, Roemenië en Bulgarije, vertelt Hes. ‘Die moeten we volgens het Mobiliteitspakket voorzieningen bieden en terugkeermogelijkheden. Daarvoor richten we ook eigen locaties in. We bouwen op dit moment in Duitsland een parkeerplaats waar we in het weekend 140 voertuigen kwijt kunnen en waar ook voorzieningen zijn voor chauffeurs, zoals slaapplaatsen, douches, keukens en sociale ruimtes.’

Compliance

Het investeringsbesluit van Reining voor de eigen parkeerfaciliteiten is ook ingegeven door Duitse plannen om Mautdata te gaan benutten om cabotage-overtredingen op te sporen, vertelt Hes. De verwachting is dat de inspectiedruk vanuit de Duitse inspectiedienst hierdoor fors zal toenemen. Goede rustvoorzieningen worden daardoor extra belangrijk. Hes: ‘Omdat we altijd in compliance proberen te zijn met de regelgeving, kiezen we voor deze invulling.’

De meeste bedrijven zijn optimistisch over de kansen door uitbreiding naar het buitenland, stelt DWF. Toch voorzien vier op de tien van de door de juristen ondervraagde ondernemers daarbij ook problemen. Vooral de brexit en het gebrek aan het vrije verkeer van personen binnen de EU vormen voor ondernemers een obstakel om hun plannen daadwerkelijk uit te voeren. Nu het stof van de brexit wat lijkt te zijn neergedaald, zien veel ondernemers kansen om in het VK aan de slag te gaan, maar bij 42% van de transportbedrijven bezorgt de complexiteit van de regelgeving die komt kijken bij het opzetten van een vestiging in het VK daarbij wel kopzorgen, zo blijkt uit de enquête.