Tijdens het NT-event Multimodaal 2021 vertelde ceo Frank Verhoeven hoe hij aankijkt tegen verduurzaming. ‘Als je wil verduurzamen, moet je zorgen dat je gaat opschalen’, zegt hij. ‘Het heeft geen zin om een voertuig te hebben dat weinig CO2 uitstoot als je er weinig kilometers in rijdt.’

Hoe weet je wat haalbaar is?

We hebben een slimme student van de TU Eindhoven die onderzoekt wat het betekent als al onze voertuigen voor home delivery elektrisch worden. Dat zijn er tussen de dertig en veertig. Een van de conclusies is dat de voertuigen kunnen laden bij ons in Oss en in Woerden. Anderzijds is er de vraag of het financieel haalbaar is.

Wat zijn de obstakels?

Financieel moet je een business case hebben. Met de subsidies die er zijn, is er nog steeds een stevig gat om te overbruggen. Klanten maken uiteindelijk een rationele en economische afweging.

Is het wachten tot die onrendabele top gesubsidieerd wordt?

Je kunt zelf geen grote stappen zetten als dat betekent dat het transport tientallen procenten duurder wordt. Je moet dus zorgen voor economisch haalbare oplossingen. Ik heb de overtuiging dat elektrisch transport op termijn goedkoper zal zijn dan fossiel. De techniek is veel eenvoudiger. Het onderhoud is minder. Op het gebied van accutechnologie verwacht ik nog een sterke ontwikkeling. Dan wordt het een fantastische oplossing.

Zijn klanten bereid mee te betalen aan verduurzaming?

Ik kom geen klant tegen waar duurzaamheid geen thema is. Maar het heikele punt is dat logistiek en kosten onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. De marges zijn dun, maar er is ook de druk op leveranciers door consumenten. We willen allemaal onze producten morgen thuis geleverd hebben. Of dat nu een boek is, een bankstel of een trampoline. En het mag ook niet te veel kosten. Als het gaat om duurzaamheid, zijn er meerdere raakvlakken. Enerzijds gaat het erom wat voor voertuigen je rijdt of hoe je een logistiek centrum inricht. Maar het heeft ook te maken met de vraag hoe je je transport organiseert. Kan ik voertuigen beter beladen of ze efficiënter laten rijden? We moeten uiteindelijk sneller, beter, efficiënter en duurzamer worden. Dat is geen vraag van of of of, maar en en en. Dat is een discussie die wel spanning kan geven.

Wordt het vervoer duurder de komende jaren?

Dat zou best kunnen, maar dat heeft niet alleen met duurzaamheid te maken, maar ook met druk op de personele kant en met hoe de overheid zich beweegt. Denk aan de kilometerbeprijzing, wegenbelasting en accijnzen.

De deadline voor emissievrije stadslogistiek ligt in 2030. Is dat haalbaar?

Eigenlijk bouwen we hier een nieuw ecosysteem. De leveranciers van voertuigen, het elektriciteitsnet, gebruikers, overheden en afnemers moeten dat met zijn allen doen. Er is niks op tegen om die ambitie hoog neer te leggen, want we moeten wel met zijn allen door de bocht.

Wanneer moet je dan emissievrije voertuigen bestellen?

De gebruiksduur van een voertuig is bij ons een jaar of vijf. Dat betekent dat het nu zo’n beetje de laatste generatie fossiele voertuigen is die je bestelt. Als die wagens vervangen worden, moet daar serieus naar gekeken worden.

Vos Logistics heeft al pilots gedaan met elektrische trucks. Wat zijn de ervaringen?

Ze worden met name op korte afstanden gebruikt, omdat het bereik van de auto’s beperkt is. Bij een klein aantal kilometers is de CO2-besparing niet groot, maar het is wel belangrijk dat het gebeurt, want we moeten die ervaring opdoen.

Jullie positioneren je als voorloper. Gaat de rest van de sector ook mee?

Als het aanbod van voertuigen én de laadinfra er is, dan gaan veel vervoerders mee. Daar ben ik van overtuigd. Of ze moeten wat anders gaan doen, zoals inzetten op lange afstanden of logistieke diensten.

Schaalvergroting lijkt het sleutelwoord in de branche. Wat is je strategie op dit punt?

We hebben duidelijke keuzes gemaakt om binnen de Benelux en een stukje van Duitsland en Frankrijk te groeien in warehousing en distributie. Een grotere schaal helpt bij investeringen in verduurzaming en met name ook in digitalisering om beter, sneller, efficiënter en duurzamer te worden. Bedrijven zullen daaraan moeten voldoen om relevant te blijven.

Hoe groot wil je worden?

Daar doe ik niet zomaar uitspraken over. We willen wel substantieel groeien in dit bereik. Het ligt er ook aan hoe succesvol we in bepaalde acties zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding