60 tot 90% snellere toegang voor chauffeurs via Secure Logistics

Brand Story

Elke dag zie je het gebeuren: de ene chauffeur staat eindeloos te wachten bij het loket op een terminal of industrieterrein om met zijn papieren ingecheckt te worden, en de andere chauffeur mag zó doorrijden. Die zit namelijk op de fast lane. Click, check, move. Hoe komt hij daar terecht?

Foto: Shutterstock
Deze Brand Story is afkomstig uit de jaarlijkse NT Oliebollenspecial.

Gezichtsherkenning doet ‘t hem. Online data. Dat klinkt niet direct veilig. Hoe veilig is dat eigenlijk? Frank de Krou, hoofd commerciële zaken bij Secure Logistics, vertelt: ‘Mensen hebben bij gezichtsherkenning al gauw het schrikbeeld van Chinese toestanden. Snap ik. Maar hier is dat niet zo. Wij zijn een puur Nederlands bedrijf en werken volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens. We zijn ISO9001, ISO27701 en ISO27001 gecertificeerd. Er vindt alleen een koppeling plaats op het moment van aanmelden zelf. Er staat niets online. De gebruiker bepaalt zelf hoe er met zijn data wordt omgegaan.’

Het proces van aanmelden aan de poort is toch niet zó dramatisch dat het een chauffeur uren kost?

De Krou lacht. ‘Nee, niet uren, maar toen wij begonnen met onze dienstverlening, 23 jaar geleden, hebben we daar uitgebreid onderzoek naar gedaan, en toen kostte het echt veel tijd. Gemiddeld moesten chauffeurs bij terminals en industrieterreinen 40 minuten wachten. Overkomt je dat elke dag, dan kost het al snel een uur of drie per week. Drie uur niksen, maar wel betaald worden. Reken maar uit wat dat de werkgever kost.’

Is het vandaag de dag dan niet sneller dan twintig jaar geleden?

‘Als je nu toegang wilt krijgen op een locatie waar men met de CargoCard werkt maar je hebt zelf geen Cargocard, dan moet je een dagkaart of terreinkaart aanvragen. Dat proces kost nog steeds veel tijd en het zou mij niet verbazen als dit zo maar een half uur vertraging oplevert. En bij locaties waar men niet werkt met de CargoCard, maar waar nog een balie is waar je je moet melden, neemt dat helemaal veel tijd in beslag.’

Wat heb je gedaan om het poortproces te versnellen?

‘We hebben een systeem ontwikkeld dat biometrie gebruikt waarmee je 100% zekerheid hebt wie er op je terrein komt. In eerste instantie werd hiervoor de handpalmscan gebruikt. Daarna werd dat een scan van het aderpatroon in je vinger (fingervein-scan, red.). Naast de unieke card die veel chauffeurs al hebben, moest hij zijn vinger op een scanner van de terminal plaatsen. Die twee gegevens werden gekoppeld, en daarna kreeg de chauffeur groen licht. Dat maakte al een wereld van verschil uit. Door de coronapandemie kregen wij veel vragen of het mogelijk was om contactloos te werken. Wij hebben toen vol ingezet op gezichtsherkenning. Samen met het Nederlandse bedrijf 20Face hebben wij dit doorontwikkeld. Even veilig als de fingervein, maar nu nóg efficiënter en gebruiksvriendelijker.’

Hoeveel klanten heb je met deze technologie kunnen contracteren?

‘Er zijn nu al zo’n 5.000 bedrijven in transport en logistiek met zo’n 55.000 medewerkers – gebruikers – die gebruik maken van een een XS-ID Key zoals Cargocard, Digital Safety Passport of PortKey. We werken nu met 33 verschillende nationaliteiten, dus 33 verschillende paspoorten of identiteitsbewijzen, die gelezen en herkend worden. Dat aantal kan moeiteloos uitgebreid worden. Wij zijn er trots op dat bijvoorbeeld Heineken, RWG en Broekman Logistics inmiddels gekozen hebben voor deze nieuwe manier van identificatie zonder daadwerkelijk toegang te hebben tot de gevoelige informatie zelf.’

Inmiddels is Secure Logistics al driemaal in de prijzen gevallen. Met de FROC (Facial Recognition on Chip) is het in 2022 genomineerd voor de KvK Innovatie Top-100 en de Computable Award. Bij de OSPA’s – de Outstanding Safety Performance Awards – is Secure Logistics met FROC dit jaar zelfs als winnaar uit de bus gekomen. Jullie zijn van veelbelovende startup, dochterbedrijf van het grote Deltalinqs, een stevige scale-up geworden. Wat doet dat met jou?

De Krou: ‘Haha, dat hebben we met zijn allen gedaan hoor, ik niet alleen. We zijn hier met bijna 50 mensen en we werken voortdurend aan verbetering van ons pakket. We breiden ons terrein ook uit, naast de logistieke en indus­triële sector zijn we nu ook bezig met bijvoorbeeld de bloemenhandel. Overal waar transporten snel en veilig doorgang moeten kunnen hebben, kunnen wij een steentje bijdragen. Zodat elke chauffeur snel door de slagboom kan, en elke ladingeigenaar weet dat de juiste chauffeur ook zijn lading vervoert. Safety voor alles. Samen met de ontwikkeling van XS-ID Pay, o.a. betalen bij truckparkings en truckwashes, biedt dit transport en logistiek Nederland enorme voordelen. De 100% veiligheid rondom identiteit en entiteit gaat zorgen voor een effectievere en efficiëntere keten. Het mooie is, dat Secure Logistics ook deelnemer is van de Multimodaal Transport Expo op 14 maart 2024.’

Dit verhaal is aan u verteld door Secure ­Logistics.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

60 tot 90% snellere toegang voor chauffeurs via Secure Logistics | NT

60 tot 90% snellere toegang voor chauffeurs via Secure Logistics

Brand Story

Elke dag zie je het gebeuren: de ene chauffeur staat eindeloos te wachten bij het loket op een terminal of industrieterrein om met zijn papieren ingecheckt te worden, en de andere chauffeur mag zó doorrijden. Die zit namelijk op de fast lane. Click, check, move. Hoe komt hij daar terecht?

Foto: Shutterstock
Deze Brand Story is afkomstig uit de jaarlijkse NT Oliebollenspecial.

Gezichtsherkenning doet ‘t hem. Online data. Dat klinkt niet direct veilig. Hoe veilig is dat eigenlijk? Frank de Krou, hoofd commerciële zaken bij Secure Logistics, vertelt: ‘Mensen hebben bij gezichtsherkenning al gauw het schrikbeeld van Chinese toestanden. Snap ik. Maar hier is dat niet zo. Wij zijn een puur Nederlands bedrijf en werken volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens. We zijn ISO9001, ISO27701 en ISO27001 gecertificeerd. Er vindt alleen een koppeling plaats op het moment van aanmelden zelf. Er staat niets online. De gebruiker bepaalt zelf hoe er met zijn data wordt omgegaan.’

Het proces van aanmelden aan de poort is toch niet zó dramatisch dat het een chauffeur uren kost?

De Krou lacht. ‘Nee, niet uren, maar toen wij begonnen met onze dienstverlening, 23 jaar geleden, hebben we daar uitgebreid onderzoek naar gedaan, en toen kostte het echt veel tijd. Gemiddeld moesten chauffeurs bij terminals en industrieterreinen 40 minuten wachten. Overkomt je dat elke dag, dan kost het al snel een uur of drie per week. Drie uur niksen, maar wel betaald worden. Reken maar uit wat dat de werkgever kost.’

Is het vandaag de dag dan niet sneller dan twintig jaar geleden?

‘Als je nu toegang wilt krijgen op een locatie waar men met de CargoCard werkt maar je hebt zelf geen Cargocard, dan moet je een dagkaart of terreinkaart aanvragen. Dat proces kost nog steeds veel tijd en het zou mij niet verbazen als dit zo maar een half uur vertraging oplevert. En bij locaties waar men niet werkt met de CargoCard, maar waar nog een balie is waar je je moet melden, neemt dat helemaal veel tijd in beslag.’

Wat heb je gedaan om het poortproces te versnellen?

‘We hebben een systeem ontwikkeld dat biometrie gebruikt waarmee je 100% zekerheid hebt wie er op je terrein komt. In eerste instantie werd hiervoor de handpalmscan gebruikt. Daarna werd dat een scan van het aderpatroon in je vinger (fingervein-scan, red.). Naast de unieke card die veel chauffeurs al hebben, moest hij zijn vinger op een scanner van de terminal plaatsen. Die twee gegevens werden gekoppeld, en daarna kreeg de chauffeur groen licht. Dat maakte al een wereld van verschil uit. Door de coronapandemie kregen wij veel vragen of het mogelijk was om contactloos te werken. Wij hebben toen vol ingezet op gezichtsherkenning. Samen met het Nederlandse bedrijf 20Face hebben wij dit doorontwikkeld. Even veilig als de fingervein, maar nu nóg efficiënter en gebruiksvriendelijker.’

Hoeveel klanten heb je met deze technologie kunnen contracteren?

‘Er zijn nu al zo’n 5.000 bedrijven in transport en logistiek met zo’n 55.000 medewerkers – gebruikers – die gebruik maken van een een XS-ID Key zoals Cargocard, Digital Safety Passport of PortKey. We werken nu met 33 verschillende nationaliteiten, dus 33 verschillende paspoorten of identiteitsbewijzen, die gelezen en herkend worden. Dat aantal kan moeiteloos uitgebreid worden. Wij zijn er trots op dat bijvoorbeeld Heineken, RWG en Broekman Logistics inmiddels gekozen hebben voor deze nieuwe manier van identificatie zonder daadwerkelijk toegang te hebben tot de gevoelige informatie zelf.’

Inmiddels is Secure Logistics al driemaal in de prijzen gevallen. Met de FROC (Facial Recognition on Chip) is het in 2022 genomineerd voor de KvK Innovatie Top-100 en de Computable Award. Bij de OSPA’s – de Outstanding Safety Performance Awards – is Secure Logistics met FROC dit jaar zelfs als winnaar uit de bus gekomen. Jullie zijn van veelbelovende startup, dochterbedrijf van het grote Deltalinqs, een stevige scale-up geworden. Wat doet dat met jou?

De Krou: ‘Haha, dat hebben we met zijn allen gedaan hoor, ik niet alleen. We zijn hier met bijna 50 mensen en we werken voortdurend aan verbetering van ons pakket. We breiden ons terrein ook uit, naast de logistieke en indus­triële sector zijn we nu ook bezig met bijvoorbeeld de bloemenhandel. Overal waar transporten snel en veilig doorgang moeten kunnen hebben, kunnen wij een steentje bijdragen. Zodat elke chauffeur snel door de slagboom kan, en elke ladingeigenaar weet dat de juiste chauffeur ook zijn lading vervoert. Safety voor alles. Samen met de ontwikkeling van XS-ID Pay, o.a. betalen bij truckparkings en truckwashes, biedt dit transport en logistiek Nederland enorme voordelen. De 100% veiligheid rondom identiteit en entiteit gaat zorgen voor een effectievere en efficiëntere keten. Het mooie is, dat Secure Logistics ook deelnemer is van de Multimodaal Transport Expo op 14 maart 2024.’

Dit verhaal is aan u verteld door Secure ­Logistics.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.