Giswerk is verleden tijd met ClearD3: tot 6% extra marge

Brand Story

Data- en AI-gedreven prijsoptimalisatie, waardoor bedrijven in de transportsector 4 tot 6% extra marge op de omzet kunnen halen, per jaar. Dat is wat ClearD3 doet.

Foto: Shutterstock
Deze Brand Story is afkomstig uit de jaarlijkse NT Oliebollenspecial.

ClearD3 is een dochterbedrijf van LINKS Analytics, dat sinds 2009 een wereldwijd model van de economie bouwt, op basis van supply chains. ‘Niet meer werken met algemene economische voorspellingen, want daar kun je in de praktijk helemaal niets mee’, is Thijs Jochems stellig.

Rendabel

Jochems is partner bij ClearD3. In een wereld waarin materiaallijsten, prijzen van leveranciers en personeelskosten snel veranderen, terwijl klanten wél maanden vooruit willen denken in toezeggingen aan leveranciers (lees: ze willen consistente prijzen horen), willen diezelfde leveranciers nu, straks én verder in de toekomst een rendabel bedrijf hebben.

‘Daar komt nog eens bij dat de transportwereld heel gefragmenteerd is. Met name het wegtransport, waar het grootste bedrijf minder dan 1% van de assets heeft. Er zijn heel veel niches in de transportsector. De producten die ze vervoeren zijn niet standaard, de vraag per route verschilt en de vraag bij de eindmarkt verschilt. Nou, doe je best.’

Geen ‘pricing in the dark’ meer

Daar hebben ze dus iets aan gedaan bij ClearD3. Vier jaar geleden kwam er een opdracht van een groot Nederlands multimodaal transportbedrijf en daar begon de reis mee. ‘Die zeiden: we hebben het probleem van ‘pricing in the dark’. Of we met hulp van data en machine learning – artificial intelligence – inzicht konden krijgen in de prijzen die ze moesten hanteren. We kwamen op twee vragen: ís er wel een marktprijs? Ons antwoord: eigenlijk niet. En twee: kun je de pricing wel verbeteren? Ons antwoord daarop: ja.’

‘Onze oplossing is dat we per route kijken naar hoe de vraag zich ontwikkelt. Door gebruik te maken van AI, kunnen we economische factoren zo inschalen dat we een 70% correcte voorspelling van de vraag maken. Véél meer dan de nog geen 50% die je als mens voorspelt, want mensen zijn niet consistent. Op die manier kunnen we dus die 4 tot 6% extra marge leveren. Objectief meetbaar: we hebben tot de dag van vandaag gemiddeld 3,8% extra marge opgeleverd voor onze klanten. Dat is gigantisch. Daar zijn we transparant in. En het voordeel van AI is, dat je het systeem kunt trainen om zichzelf te verbeteren. Dus in de toekomst zouden we zomaar nog betere marges kunnen behalen. En dat in een fluctuerende markt als de transport­sector: we geven veel meer inzicht. Geen giswerk meer.’

Dit verhaal is aan u verteld door ClearD3.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

Giswerk is verleden tijd met ClearD3: tot 6% extra marge | NT

Giswerk is verleden tijd met ClearD3: tot 6% extra marge

Brand Story

Data- en AI-gedreven prijsoptimalisatie, waardoor bedrijven in de transportsector 4 tot 6% extra marge op de omzet kunnen halen, per jaar. Dat is wat ClearD3 doet.

Foto: Shutterstock
Deze Brand Story is afkomstig uit de jaarlijkse NT Oliebollenspecial.

ClearD3 is een dochterbedrijf van LINKS Analytics, dat sinds 2009 een wereldwijd model van de economie bouwt, op basis van supply chains. ‘Niet meer werken met algemene economische voorspellingen, want daar kun je in de praktijk helemaal niets mee’, is Thijs Jochems stellig.

Rendabel

Jochems is partner bij ClearD3. In een wereld waarin materiaallijsten, prijzen van leveranciers en personeelskosten snel veranderen, terwijl klanten wél maanden vooruit willen denken in toezeggingen aan leveranciers (lees: ze willen consistente prijzen horen), willen diezelfde leveranciers nu, straks én verder in de toekomst een rendabel bedrijf hebben.

‘Daar komt nog eens bij dat de transportwereld heel gefragmenteerd is. Met name het wegtransport, waar het grootste bedrijf minder dan 1% van de assets heeft. Er zijn heel veel niches in de transportsector. De producten die ze vervoeren zijn niet standaard, de vraag per route verschilt en de vraag bij de eindmarkt verschilt. Nou, doe je best.’

Geen ‘pricing in the dark’ meer

Daar hebben ze dus iets aan gedaan bij ClearD3. Vier jaar geleden kwam er een opdracht van een groot Nederlands multimodaal transportbedrijf en daar begon de reis mee. ‘Die zeiden: we hebben het probleem van ‘pricing in the dark’. Of we met hulp van data en machine learning – artificial intelligence – inzicht konden krijgen in de prijzen die ze moesten hanteren. We kwamen op twee vragen: ís er wel een marktprijs? Ons antwoord: eigenlijk niet. En twee: kun je de pricing wel verbeteren? Ons antwoord daarop: ja.’

‘Onze oplossing is dat we per route kijken naar hoe de vraag zich ontwikkelt. Door gebruik te maken van AI, kunnen we economische factoren zo inschalen dat we een 70% correcte voorspelling van de vraag maken. Véél meer dan de nog geen 50% die je als mens voorspelt, want mensen zijn niet consistent. Op die manier kunnen we dus die 4 tot 6% extra marge leveren. Objectief meetbaar: we hebben tot de dag van vandaag gemiddeld 3,8% extra marge opgeleverd voor onze klanten. Dat is gigantisch. Daar zijn we transparant in. En het voordeel van AI is, dat je het systeem kunt trainen om zichzelf te verbeteren. Dus in de toekomst zouden we zomaar nog betere marges kunnen behalen. En dat in een fluctuerende markt als de transport­sector: we geven veel meer inzicht. Geen giswerk meer.’

Dit verhaal is aan u verteld door ClearD3.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.