Daarmee is de daling nog iets groter dan in de eerste helft van het jaar, toen de achterstand ten opzichte van vorig jaar uitkwam op 5,5%. Vooral in het tweede kwartaal was de terugval met een daling van 9% tot 109 miljoen ton fors.
Volgens ceo a.i. Boudewijn Siemons van Havenbedrijf Rotterdam (HbR) is de overslagdaling in lijn met de prognoses. ‘De economie heeft de weg naar boven nog niet gevonden en dit blijft wegen op de overslagcijfers’.
Volgens hem gaat HbR zoals gepland door met ‘investeren in een vitale en klimaatneutrale haven’. Hij wijst daarbij op Porthos, het CO2-transport- en opslagsysteem, waarover vorige week de definitieve investeringsbeslissing ter waarde van 1,3 miljard euro is genomen. ‘Dankzij Porthos wordt straks 2,5 miljoen ton CO2 per jaar afgevangen en opgeslagen’, aldus Siemons.
Containers
De containeroverslag lijkt zich iets te herstellen van de forse terugval van de containervaart sinds vorig jaar. Na negen maanden ligt die nog 8,1% in tonnen en 7,2% in teu’s achter bij vorig jaar, maar in de eerste helft was dat nog respectievelijk negen en acht procent. In totaal werd tot begin deze maand 106,8 miljoen ton lading in nagenoeg elf miljoen teu overgeslagen.
De overslag van droog massagoed staat 11,9% in de min (52,7 miljoen ton), vooral doordat er bijna 17% minder steenkool (18,1 miljoen ton) werd overgeslagen. De overslag van ijzererts en schroot steeg daarentegen met bijna 7% tot 20,1 miljoen ton. Ook de overslag van agribulk steeg, met 4,6% tot 8,3 miljoen ton, vooral omdat er meer soja uit Zuid-Amerika is aangevoerd.
Ook de sector nat massagoed kwam lager uit met een daling van 2,4% tot 154,2 miljoen ton. Zo daalde de overslag van brandstoffen als benzine, diesel en stookolie met 3,1% tot 40,7 miljoen ton en die van ruwe olie met een kleine 2% tot 76,7 miljoen ton. HbR schrijft dat deels toe aan de sancties op Russische olieproducten.
Lng
De overslag van lng steeg licht door (0,4% tot 8,6 miljoen ton) doordat dit meer werd geïmporteerd ter vervanging van Russisch pijpleiding-gas. Ook het overig nat massagoed (chemicaliën, biobrandstoffen, plantaardige/dierlijke oliën en fruitsappen) daalde met 3,5%. Door de hogere energiekosten en lagere bezettingsgraden van fabrieken in Europa werd er ingeteerd op de bestaande voorraden, aldus HbR.
Ook het roll-on/roll-off verkeer (-3,8%, 19,9 miljoen ton) en overig stukgoed (-13,7%, 5 miljoen ton) daalden, volgens HbR als gevolg van verlaagde consumentenuitgaven, hoge voorraden en lagere investeringen. De totale overslag in het breakbulk-segment daalde daardoor met 6,0%.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?