Uit de jaarrekening die vorige week bij de Kamer van Koophandel is gedeponeerd, blijkt dat Broekman vorig jaar een nettoverlies van 8,25 miljoen euro heeft geleden, tegen 10,1 miljoen euro verlies in 2020. Hoe kunt u daar tevreden over zijn?
Ik ben eigenlijk heel tevreden. Zoals we vorig jaar al hebben aangegeven, moest er in de warehousing-divisie wat gebeuren. Dat hebben we gedaan en over de uitvoering daarvan zijn we tevreden. Daarnaast hebben we ondanks herstructureringskosten een positieve ebitda (bruto operationele winst – red.) van een kleine twee miljoen euro weten te realiseren. Dat is een omslag ten opzichte van 2020, toen dat cijfer nog negatief was.
Neemt niet weg dat de netto bedrijfswinst, de ebit, nog fors negatief was.
Ja, maar dat komt doordat we hebben moeten afboeken op onze investering in de VLS-groep in Antwerpen.
Is daarmee het zuur van die overname verteerd?
Ik zou het niet het zuur willen noemen. Er is een verandering in de koers geweest en we hebben onze organisatie moeten aanpassen.
Maar als je miljoenen moet afboeken op een grote overname is dat toch gewoon zuur?
Nee, je moet kijken naar de situatie waar je in zit en daarmee omgaan. We hebben kunnen stoppen met datgene wat de problemen veroorzaakte: de bulkchemie (de hoofdactiviteit van VLS, red.). Die paste ook niet meer in de strategie van Broekman als geheel. Als middelgrote expediteur kan je voor en na het warehouse in die sector vrijwel geen activiteiten ontplooien, in tegenstelling tot in de fijnchemie.
Dus in die bulkchemie krijg je een partij lading binnen, die gaat dan in de opslag en dat is het dan?
Nou, we moesten soms de inhoud van een tankcontainer overpompen, maar we speelden geen rol in de aan- en afvoer, in de regie van de supply chain.
U meldt in het jaarverslag dat de bijdrage van de twee breakbulk-terminals in Rotterdam afnam. Was die bijdrage nog wel positief?
Jazeker. Die lag ongeveer op het niveau van het jaar daarvoor, maar toen zaten er een paar incidentele mee- en tegenvallers in. Daar zijn we trots op, want we hebben het verlies van een grote klant weten op te vangen. Daar komt bij dat de spotmarkt voor breakbulk-vervoer vorig jaar goed was. Als de containertarieven hoog zijn, wordt sommige lading niet meer in containers vervoerd, maar als breakbulklading.
Was dat effect duidelijk merkbaar?
Ja, dat merkten we vorig jaar al en dat is in de loop van dit jaar verder toegenomen. Het gaat onder meer om staal, aluminium en hout. Toen de containerprijzen nog echt laag waren, was het rendabel om die lading in containers te stoppen, maar nu gaat het weer als breakbulk.
Dat kan ook zo weer omkeren.
Nou, voorlopig zijn de spottarieven in het containervervoer nog altijd zo’n 400% hoger dan in 2019, dus wij verwachten dat de breakbulkmarkt door die verandering nog een tijdlang goed blijft.
Ziet u ook in de logistiek dit soort veranderingen?
Een goed voorbeeld zijn de assemblage-activiteiten in Born en Weert in Limburg. Die zitten sterk in de lift doordat de vraag naar assemblage dicht bij de eindmarkt groeit. We organiseren het transport van de fabriek via ons assemblagecentrum naar de eindklant. Denk aan landbouwmachines, hoogwerkers, graafmachines, enzovoort.
We verwachten die activiteiten volgend jaar te verdubbelen en zoeken op dit moment zo’n honderdvijftig mensen, vooral technici. Op dit moment nemen we per maand ongeveer twintig mensen aan.
Vorig jaar bent u teruggegaan van ongeveer 850 naar 800 fte’s.
Ja, dat is grotendeels het gevolg van de vermindering van de opslagcapaciteit, met name in Antwerpen.
In het persbericht over de jaarcijfers benadrukt u dat de twee breakbulk-terminals in Rotterdam onderdeel blijven van Broekman.
Klopt. Die spelen een cruciale rol in de eindmarkten die we willen bedienen, zoals staal, energie, equipment en offshore. We doen voor die klanten veel wereldwijde logistiek, maar verzorgen lokaal ook assemblage en andere toegevoegde waarde-activiteiten. Dat doen we grotendeels op die twee terminals. Daarom kijken we voor onze beide locaties, Heijplaat in het Waalhavengebied en de Brittanniëhaven in de Botlek, ook naar uitbreiding. We werken daar hard aan, maar ik kan daar nog geen bijzonderheden over geven.
Lees ook: Broekman ondanks sterke omzetgroei nog niet uit het rood
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?