Port Kelang is grootste slachtoffer van P3

Het aantal wekelijkse aanlopen van Maersk Line, MSC en CMA CGM in Port Kelang zal na de start van hun gezamenlijke P3 Network met meer dan de helft dalen.

Van de acht nieuwe diensten tussen Noord-Europa en het Verre Oosten zal de Maleisische haven alleen door de kleinste loop met schepen van 8.500 teu zowel eastbound als westbound aangelopen worden.

Nu ontvangt Port Kelang nog vijf schepen per week uit diensten op Noord-Europa, waaronder de ‘CMA CGM Marco Polo’ van 16.020 teu en haar zusterschepen. CMA CGM gebruikt Westports als lokale hub, maar heeft daar geen participatie in. De partners MSC en Maersk (groep) hebben wel belangen in terminals in Singapore en Tanjung Pelepas.

Die laatste lijkt als winnaar uit de bus te komen. De hub krijgt zeven westbound aanlopen, wat nodig is omdat de haven door Maersk Line binnen het product ‘Daily Maersk’ verkocht wordt. Singapore verliest de helft van zijn tien wekelijkse aanlopen van en naar Noord-Europa.

In de nieuwe diensten tussen het Middellandse Zeegebied en het Verre Oosten wint Singapore dan weer wel ten koste van Tanjung Pelepas. Wanneer alle aanlopen uit de dertien loops naar Noord- en Zuid-Europa bij elkaar geteld worden, blijft Tanjung Pelepas uiteindelijk status quo, verliest Singapore twee aanlopen en valt Port Kelang fors terug van elf naar vijf.

Met het verlies van zes calls is Port Kelang duidelijk het grootste slachtoffer van de vorming van de nieuwe monsteralliantie. Daarna volgt Rotterdam dat van acht naar vier diensten gaat, maar in feite vijf wekelijkse aanlopen verliest omdat de AE10 van Maersk er nu nog een dubbele aanloop heeft en de nieuwe AE1/Albatros Service met de EEE-schepen van 18.270 teu er slechts één keer per week zal komen.

Elders in het Verre Oosten is Shanghai de enige haven die door alle diensten op Noord-Europa bediend wordt. De Vietnamese haven Vung Tao krijgt een westbound aanloop van de AE2/Lion Service/FAL2.

Eén van de acht loops zal de Japanse havens Kobe, Nagoya en Yokohama bedienen met schepen van 13.000 teu. Maersk Line heeft nu al een op Japan gerichte dienst (AE1), maar MSC en CMA CGM bedienen het Land van de Rijzende Zon nu nog via transshipment.

De drie carriers hebben het nieuwe aanbod aangegrepen om overlappingen weg te werken. Bijna overal zal het aantal megaschepen per week verminderen. Tanjung Pelepas en Le Havre zullen wel exact hetzelfde aantal containerreuzen blijven ontvangen en Antwerpen is de enige haven die er een extra aanloop bijkrijgt.

Een uitgebreide analyse van de nieuwe vaarschema’s van P3 verschijnt deze week in de gedrukte editie van Nieuwsblad Transport.

Alle artikelen over P3 vindt u op onze speciale pagina. Klik hier

Port Kelang is grootste slachtoffer van P3 | NT

Port Kelang is grootste slachtoffer van P3

Het aantal wekelijkse aanlopen van Maersk Line, MSC en CMA CGM in Port Kelang zal na de start van hun gezamenlijke P3 Network met meer dan de helft dalen.

Van de acht nieuwe diensten tussen Noord-Europa en het Verre Oosten zal de Maleisische haven alleen door de kleinste loop met schepen van 8.500 teu zowel eastbound als westbound aangelopen worden.

Nu ontvangt Port Kelang nog vijf schepen per week uit diensten op Noord-Europa, waaronder de ‘CMA CGM Marco Polo’ van 16.020 teu en haar zusterschepen. CMA CGM gebruikt Westports als lokale hub, maar heeft daar geen participatie in. De partners MSC en Maersk (groep) hebben wel belangen in terminals in Singapore en Tanjung Pelepas.

Die laatste lijkt als winnaar uit de bus te komen. De hub krijgt zeven westbound aanlopen, wat nodig is omdat de haven door Maersk Line binnen het product ‘Daily Maersk’ verkocht wordt. Singapore verliest de helft van zijn tien wekelijkse aanlopen van en naar Noord-Europa.

In de nieuwe diensten tussen het Middellandse Zeegebied en het Verre Oosten wint Singapore dan weer wel ten koste van Tanjung Pelepas. Wanneer alle aanlopen uit de dertien loops naar Noord- en Zuid-Europa bij elkaar geteld worden, blijft Tanjung Pelepas uiteindelijk status quo, verliest Singapore twee aanlopen en valt Port Kelang fors terug van elf naar vijf.

Met het verlies van zes calls is Port Kelang duidelijk het grootste slachtoffer van de vorming van de nieuwe monsteralliantie. Daarna volgt Rotterdam dat van acht naar vier diensten gaat, maar in feite vijf wekelijkse aanlopen verliest omdat de AE10 van Maersk er nu nog een dubbele aanloop heeft en de nieuwe AE1/Albatros Service met de EEE-schepen van 18.270 teu er slechts één keer per week zal komen.

Elders in het Verre Oosten is Shanghai de enige haven die door alle diensten op Noord-Europa bediend wordt. De Vietnamese haven Vung Tao krijgt een westbound aanloop van de AE2/Lion Service/FAL2.

Eén van de acht loops zal de Japanse havens Kobe, Nagoya en Yokohama bedienen met schepen van 13.000 teu. Maersk Line heeft nu al een op Japan gerichte dienst (AE1), maar MSC en CMA CGM bedienen het Land van de Rijzende Zon nu nog via transshipment.

De drie carriers hebben het nieuwe aanbod aangegrepen om overlappingen weg te werken. Bijna overal zal het aantal megaschepen per week verminderen. Tanjung Pelepas en Le Havre zullen wel exact hetzelfde aantal containerreuzen blijven ontvangen en Antwerpen is de enige haven die er een extra aanloop bijkrijgt.

Een uitgebreide analyse van de nieuwe vaarschema’s van P3 verschijnt deze week in de gedrukte editie van Nieuwsblad Transport.

Alle artikelen over P3 vindt u op onze speciale pagina. Klik hier