De containertarieven waren vorig jaar in de aanloop naar het feestdagenseizoen als een raket de lucht ingeschoten, om na de jaarwisseling nog vrolijk door te stijgen.

Ever Given

Medio januari begonnen de spottarieven zich te stabiliseren, waarna medio maart een wat aanzienlijkere daling begon, richting de 3500 dollar per teu. Dat was vlak voor containerschip ‘Ever Given’ vastliep in het Suezkanaal. Na dat incident raakten de spottarieven niet meteen van de leg, maar de laatste twee weken gaan ze toch de hoogte weer in, en aangenomen wordt dat dit komt doordat de ‘Ever Given’ in de bevoorradingsketens voor nieuwe verwarring, vertragingen en containertekorten heeft gezorgd. Het is nu de vraag of de prijzen nog verder gaan stijgen in de richting van de recordhoogten van begin dit jaar, toen de index op een gegeven moment op 4452 dollar per teu stond.

Ook andere prijsindexen zien de tarievenstijging gebeuren. De China Ningbo Containerized Freight Index (NCFI), volgens het Chinese persbureau Xinhua een ‘windvaan’ van de vrachttarieven die in de grootste Chinese havens worden gerekend, steeg vrijdag met 4,1% in vergelijking met de week ervoor.

Het gemiddelde Azië-Europa-tarief op de Freightos Baltic Index, van een bureau uit Hong Kong, steeg vrijdag naar 4267 dollar. Ook dat was het hoogste niveau sinds februari.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding