Steeds meer schepen varen weer op Yantian

Opgelaaide coronacrisis

De zeehavens van de Zuid-Chinese provincie Guangdong herstellen zich langzaam maar zeker van de maandlange terminalsluitingen die van 25 mei tot 24 juni het werken er bijna onmogelijk maakten. Zo hervat Maersk deze week twee Noord-Europa-containerlijndiensten vanaf Yantian International Container Terminals. Vorige week begonnen al twee andere Noord-Europa-diensten van de Deense rederij.

Maersk zegt de diensten op de Yantian-terminals op ‘een gecontroleerde manier’ te hervatten om ‘nieuwe bottlenecks’ te vermijden. Zo zijn de eerste vertrekken van een aantal diensten richting het Middellandse Zeegebied en de Amerikaanse west- en oostkust pas volgende week weer.

Omgeleid

Er zijn toch ook schepen die nog altijd naar andere havens dan Yantian worden omgeleid, wat volgens Maersk wel tot gevolg heeft dat sommige van die uitwijkhavens nu ook met oplopende wachttijden te maken hebben. Maersk noemt een wachttijd van drie dagen in Hongkong en van vier dagen in Nansha.

In Yantian zelf is de wachttijd volgens Maersk inmiddels geslonken tot een halve dag. Ook het online platform FourKites, dat in juni op de Chinese containerterminal wereldrecord dwell times signaleerde van 27 dagen (voor Chinese exportcontainers) en 23 dagen (import), meldt dat de situatie zich inmiddels genormaliseerd heeft.

Deltavariant coronavirus

De productiviteit op Yantian International Container Terminals, die anderhalve week geleden officieel weer helemaal open gingen, is volgens Maersk verbeterd naar 85% van het normale niveau. De Chinese havenwerkers, die vanwege strenge controles op de Deltavariant van het coronavirus weken niet konden werken, zijn allemaal weer aan de slag gegaan.

Dat de terminals weer draaien en schepen weer gaan varen, betekent volgens deskundigen niet dat de logistiek weer helemaal op orde is. Het duurt naar verwachting nog weken voor alle achterstanden die vorige maand zijn ontstaan, zijn ingelopen. De naweeën van het wekenlange haveninfarct zullen in de logistieke keten volgens deskundigen zelfs tot in het najaar voelbaar blijven.

De tarieven in de containerlijnvaart blijven door alle congestieproblematiek groeien. Op de Shanghai Containerized Freight Index maakt het gemiddelde Shanghai-Europa-tarief afgelopen week weer een flink sprong: van 6479 dollar per teu naar 6786 dollar per teu.

Steeds meer schepen varen weer op Yantian | NT

Steeds meer schepen varen weer op Yantian

Opgelaaide coronacrisis

De zeehavens van de Zuid-Chinese provincie Guangdong herstellen zich langzaam maar zeker van de maandlange terminalsluitingen die van 25 mei tot 24 juni het werken er bijna onmogelijk maakten. Zo hervat Maersk deze week twee Noord-Europa-containerlijndiensten vanaf Yantian International Container Terminals. Vorige week begonnen al twee andere Noord-Europa-diensten van de Deense rederij.

Maersk zegt de diensten op de Yantian-terminals op ‘een gecontroleerde manier’ te hervatten om ‘nieuwe bottlenecks’ te vermijden. Zo zijn de eerste vertrekken van een aantal diensten richting het Middellandse Zeegebied en de Amerikaanse west- en oostkust pas volgende week weer.

Omgeleid

Er zijn toch ook schepen die nog altijd naar andere havens dan Yantian worden omgeleid, wat volgens Maersk wel tot gevolg heeft dat sommige van die uitwijkhavens nu ook met oplopende wachttijden te maken hebben. Maersk noemt een wachttijd van drie dagen in Hongkong en van vier dagen in Nansha.

In Yantian zelf is de wachttijd volgens Maersk inmiddels geslonken tot een halve dag. Ook het online platform FourKites, dat in juni op de Chinese containerterminal wereldrecord dwell times signaleerde van 27 dagen (voor Chinese exportcontainers) en 23 dagen (import), meldt dat de situatie zich inmiddels genormaliseerd heeft.

Deltavariant coronavirus

De productiviteit op Yantian International Container Terminals, die anderhalve week geleden officieel weer helemaal open gingen, is volgens Maersk verbeterd naar 85% van het normale niveau. De Chinese havenwerkers, die vanwege strenge controles op de Deltavariant van het coronavirus weken niet konden werken, zijn allemaal weer aan de slag gegaan.

Dat de terminals weer draaien en schepen weer gaan varen, betekent volgens deskundigen niet dat de logistiek weer helemaal op orde is. Het duurt naar verwachting nog weken voor alle achterstanden die vorige maand zijn ontstaan, zijn ingelopen. De naweeën van het wekenlange haveninfarct zullen in de logistieke keten volgens deskundigen zelfs tot in het najaar voelbaar blijven.

De tarieven in de containerlijnvaart blijven door alle congestieproblematiek groeien. Op de Shanghai Containerized Freight Index maakt het gemiddelde Shanghai-Europa-tarief afgelopen week weer een flink sprong: van 6479 dollar per teu naar 6786 dollar per teu.