Op AIS is te zien dat het ‘blokkeerschip’ maandagochtend is vertrokken vanaf zijn ankerplaats ten noorden van het Suezkanaal bij Port Said en in westelijke richting vaart. Het lag daar vier dagen voor onderzoek aan de romp. De Suez Canal Authority (SCA) gaf het containerschip vorige week woensdag toestemming te vertrekken, nadat die het eerst ruim drie maanden in het kanaal had vastgehouden. 

ECT

Volgens de woordvoerder wordt de containerreus, met zo’n 18.000 teu aan beladen containers aan boord, afgemeerd bij ECT op de Maasvlakte. Het vrijgeven van alle containers zal waarschijnlijk geruime tijd in beslag nemen omdat er allerlei formaliteiten moeten worden afgewikkeld. Zo moeten ontvangers een garantie stellen voor de betaling van hun deel in de bergingskosten.

De afgelopen week is onderzocht onder welke voorwaarden de ‘Ever Given’ in Rotterdam wordt toegelaten. De cascoverzekeraar van het schip heeft de voorwaarde gesteld dat het schip naar één loshaven gaat en niet zijn gebruikelijke rondje langs Noordwest-Europese havens maakt. Dit uit vrees voor beslagleggingen door gedupeerde partijen. Vorige week is daarbij ook de optie van een Britse haven onderzocht.

Recordbedrag

Intussen heeft kanaalbeheerder SCA bekend gemaakt dat in de eerste helft van dit jaar een record van drie miljard dollar aan tolinkomsten is binnengehaald, ruim 8% meer dan de 2,76 miljard van vorig jaar. Dat is opmerkelijk gezien SCA’s herhaalde bewering dat de zesdaagse blokkade door de ‘Ever Given’ van het kanaal in maart dit jaar voor een forse financiële strop heeft gezorgd.

Het afgelopen boekjaar (juli ‘20 – juni ‘21) bracht de Sueztol 5,84 miljard dollar in het Egyptische laatje. Dit is eveneens een record en 2% meer dan in het voorgaande boekjaar. Het aantal schepen dat in die periode door het kanaal voer, steeg eveneens met 2% tot 9763 stuks.

Rekensom

Een eenvoudige rekensom leert dat een schip gemiddeld bijna 600.000 dollar aan tol betaalt voor een tochtje door het bijna 200 kilometer lange kanaal. Volgens onbevestigde berichten moest voor de passage van de net geen 400 meter lange ‘Ever Given’ rond de 900.000 dollar worden afgerekend. De kanaalbeheerder laat geen schepen van meer dan 400 meter toe, wat meteen de verklaring is voor het feit dat alle nieuwe mega-containerschepen die in de vaart komen enkele centimeters binnen die grens blijven.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding